​Německé dráhy DB u soudu se zákazem stávky strojvedoucích neuspěly

​Německé dráhy DB u soudu se zákazem stávky strojvedoucích neuspěly

9.1. - Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) se včera na poslední chvíli pokusila zabránit stávce strojvedoucích sdružených v odborech GDL, s žádostí o zákaz ale u pracovního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem neuspěla. Dráhy již oznámily, že se odvolají k zemskému pracovnímu soudu, který ale o věci může rozhodnout nejdříve v úterý. Stávka za vyšší mzdy, která v nákladní dopravě začne v úterý večer a v osobní ve středu, ochromí dopravu nejen v Německu, ale naruší spojení také s Českem.

"Tato stávka je nejen naprosto zbytečná, považujeme ji ale také za právně nepřípustnou," uvedl personální šéf DB Martin Seiler o tom, proč se dopravce obrátil na soud. Dráhy už před týdnem kritizovaly odborový svaz za to, že založil družstvo Fair Train k pronajímání strojvedoucích železničním společnostem. Zatímco šéf GDL Claus Weselsky o družstvu řekl, že takto železničáři přebírají svůj osud znovu do vlastních rukou, podle DB se odbory dostaly do střetu zájmů. "Svaz GDL vystupuje současně jako zaměstnavatel a odbory. Co teď?" řekl před týdnem Seiler.

Weselsky byl během dne při čekání na verdikt optimistický, protože počítal s tím, že soud stávce nezabrání. "Sázíme na to, že právo je na naší straně," řekl. "Vyhlášení třídenní stávky rozhodně není nepřiměřené," dodal.

Frankfurtský pracovní soud včera rozhodoval také o stávce strojvedoucích ve společnosti Transdev, která obsluhuje regionální tratě na východě a severozápadě Německa. Firma tvrdila, že je pod hospodářským tlakem, což ale podle soudu samo o sobě k zakázání stávky nestačí.

Ohlášená stávka má skončit v pátek v 18:00. Už v listopadu a v prosinci odbory uspořádaly dvě kratší stávky, kdy nevyjelo přes 80 procent dálkových vlaků, podobně omezena byla i regionální doprava. Nejezdily ani vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem a spěšné spoje mezi Chebem a Norimberkem.

Odbory GDL se stávkou snaží domoci mimo jiné zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně při plné mzdě. Svaz požaduje rovněž zvýšení mezd o 555 eur (13.600 Kč) měsíčně, vyplacení jednorázové protiinflační prémie 3000 eur (73.400 Kč). Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Jako kompromis navrhují zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 Kč). DB také nabídly pružnou pracovní dobu v délce 35 až 40 hodin, ovšem se zkrácením mzdy, pokud strojvedoucí budou chtít pracovat méně. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu Kč).

Zatímco odbory kritizují postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie ve výši 3000 eur (73 500 Kč).

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner