12. dubna 2022, (pav)

12.4. - Populární elektrické jednotky řady 680 Českých drah, široké veřejnosti známé pod označením „Pendolino“, získají moderní evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System). ČD - Telematika ve spolupráci se společností Alstom vybaví všech sedm souprav řady 680 mobilní částí této špičkové technologie. Rozhodl o tom výsledek výběrového řízení vypsaného Českými drahami. Předpokládaná hodnota zakázky je zhruba 410 milionů Kč.
„Instalace ETCS do elektrických lokomotiv a elektrických jednotek je naším největším přínosem pro zvyšování bezpečnosti osobní vlakové přepravy na českých i zahraničních tratích,“ zdůraznil Tomáš Businský, člen představenstva a ředitel úseku Infastruktura ČD - Telematiky. „Jednotky řady 680 ‚Pendolino‘ jsou vlajkovou lodí Českých drah a projekt jejich dovybavení evropským zabezpečovačem bude jistě velmi sledovaný. V oblasti zpětného vybavování vozidel systémem ETCS jsme významným partnerem ČD a vítězství v tomto výběrovém řízení jen potvrzuje naše postavení na samé špičce segmentu tzv. retrofitu,“ doplnil.
„Jednotky Pendolino neztrácí nic na své popularitě a my plánujeme jejich provoz i po 1. lednu 2025, kdy začne výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných tratích, které zahrnují prakticky celou jejich páteřní trasu mezi Prahou a Ostravou. Díky ETCS budou moci jezdit na vhodných úsecích infrastruktury rychlostí až 200 km/h a přispějí k dalšímu zkracování cestovních časů na naší železnici. Po dokončení modernizace vybraných úseků na 1. a 2. koridoru se vrátí k cestovním časům mezi Prahou a Ostravou pod tři hodiny a nabídnou znovu nejrychlejší spojení obou aglomerací,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
Veřejnost zná „Pendoilna“ Českých drah především z dálkové osobní dopravy včetně spojení se Slovenskem. Elektrické jednotky řady 680 jsou plně klimatizované a v provozu mohou dosahovat rychlosti až 200 km/h. Vozy jsou vybaveny unikátní technologií, která při průjezdu oblouky vysokou rychlostí zajišťuje automatické naklápění soupravy, což přispívá k vyššímu pohodlí cestujících. I tato funkce spolu s dalšími unikátními vlastnostmi musí být při instalaci ETCS zachována, a proto bude vybavení „Pendolin“ mobilní částí systému jedním z dosud nejnáročnějších projektů společnosti ČD - Telematika.
„Vybavení ‚Pendolin‘ logicky, technicky i časově navazuje na aktuálně realizované projekty instalace mobilních částí technologie ETCS do lokomotiv řady 362, 362 WTB, 162 WTB a řídících vozů 961 Českých drah, na kterých úspěšně pracujeme od roku 2019,“ uvedl Josef Mrázek, ředitel programu ETCS ve společnosti ČD - Telematika.
(pav)
Foto: České dráhy