30. srpna 2015
Během pouhého půl roku se podařilo nákladní složce polských drah PKP Cargo vyjednat nové kontrakty na komplexní logistické služby pro kontejnerovou přepravu z čínských provincií Che-nan, S’-čchuan a Jün-nan do Evropy, konkrétně Německa a Nizozemska. Frekvence je zpočátku sedm spojů týdně s perspektivou navýšení až na deset týdně.
„Nové kontrakty jsou důsledkem aktivní obchodní politiky skupiny PKP Cargo. Naši partneři oceňují železnici jako rychlou a spolehlivou alternativu k námořní dopravě. Věříme v další dynamický rozvoj našich aktivit v oblasti spedice a intermodální přepravy,“ řekl člen představenstva a obchodní ředitel polského dopravce Jacek Neska. PKP Cargo provozuje spoje z Číny v úseku od polsko-běloruských hranic do cílových stanic v západní Evropě. Zajišťuje přepravu, nasazení nákladních vagonů a další služby včetně spedice a odbavení v terminálech. Každý kontejnerový vlak z Číny v režii PKP Cargo míří do EU přes vlastní logistické centrum polského železničního koncernu v Małaszewicích u hraničního přechodu mezi Polskem a Běloruskem, kde probíhá překlad kontejnerů z vozů využívajících široký východní rozchod na vagony pro standardní evropský rozchod.
Obchodu mezi Asií a Evropou v současné době naprosto dominuje námořní doprava. Pouze 3,5 procenta exportu z Číny do Evropské unie jsou realizována pozemní cestou, i přes mnohé výhody železnice oproti drahé letecké dopravě a časově náročnější námořní dopravě. Železniční přeprava z centrální Číny do Evropy trvá 11 až 14 dnů, zatímco námořní lodě potřebují podle počasí, cílového přístavu a dalších okolností 35 až 40 dnů. Kontejnerová doprava proto patří mezi vůbec nejperspektivnější segmenty železniční nákladní dopravy. PKP Cargo jako lídr intermodálního trhu v Polsku (s podílem přes 50 procent) masivně investuje do překladových kapacit i vozového parku. Dopravce vypsal tendr na nákup vícesystémových lokomotiv pro nákladní vlaky nasazené v různých zahraničních sítích.
(tj)