14. července 2017, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
ELA MÁ NOVÉHO PREZIDENTA
Na svém letošním výročním zasedání zvolili členové ELA nového prezidenta. Stal se jím Ital Paolo Biso-gni, prezident italského logistického svazu AILOG. Zasedání se konalo v Mnichově v rámci nedávného dopravního veletrhu transport logistics. Jelikož posláním ELA je podporovat profesi logistiků i management dodavatelských řetězců, Paolo Bisogni uvedl, že toto bude hlavní zaměření jeho činnosti v nadcházejícím roce. Některé iniciativy se již realizují, ale je třeba toho ještě mnoho vykonat. Členové ELA a její představenstvo děkují při této příležitosti Josu Marinusovi za jeho práci ve funkci prezidenta po dobu šesti posledních let a přejí plný úspěch Paolo Bisognimu.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
FIATA O EVROPSKÉM ZASEDÁNÍ SVĚTOVÉ CELNÍ ORGANIZACE
FIATA informuje o nedávném zasedání padesátky evropských celních představitelů na celní konferenci ve Vídni konané na pozvání rakouské místopředsedkyně pro Evropský region Betttiny Vogl-Lang; jednalo se o region Světové celní organizace (WCO – World Customs Organisation). Bettina Vogl-Lang zdůraznila mnoho tváří současného cla v nynější společnosti, jež přesahují jeho tradiční roli; jde zejména o boj proti terorismu, usnadňování obchodu a mnoho dalších úloh.
Generální sekretář WCO Kunio Mikuriya shrnul hlavní priority světového grémia:
- Usnadňování obchodu a příležitosti i výzvy představované vstupem úmluvy o usnadňování obchodu WCO v platnost;
- E-obchod a reakce cla na zvyšování obchodního objemu, aby byl zajištěn nezbytný stupeň kontroly;
- Bezpečnost a role cla v boji proti terorismu;
- Clo a daňová spolupráce. WCO podtrhuje významnou roli cla v celkové kontrole obchodu a informací jako významného aspektu daňové spolupráce;
- Nezákonné finanční toky. Delegáti byli informováni o podkladech WCO pro současná jednání skupiny G20.
Dále byly podány informace o celé řadě významných události, zejména o chystané konferenci IT v Gruzii a o fungování Vědomostní akademie WCO. Pozornost byla rovněž věnována vývoji Systému tranzitu v evropském regionu. Bylo dohodnuto ustavení pracovní skupiny pro tuto záležitost.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
OBOR POŽADUJE DIGITÁLNÍ DOPRAVNÍ DOKLADY
Na svém jarním zasedání Rada pro nákladní dopravu IRU jednomyslně odhlasovala připravenost oboru silniční dopravy užívat digitální dopravní doklady pro jejich ekonomické výhody a efektivnost. Rada požádala vlády, aby přijaly digitální nákladní list ratifikací dodatkového protokolu k úmluvě CMR a podnikly nezbytné kroky k digitalizaci svých logistických systémů, aby dosáhly významných výhod v rámci světového obchodního trhu. Speciální část zasedání byla zaměřena na digitální dopravní doklady. Členové IRU FNTR z Francie a ASTIC ze Španělska, kteří byli pionýry nedávných národních a mezinárodních pilotních projektů, informovali o svých zkušenostech. Při informování o úspěchu těchto akcí věnovali pozornost přínosům v efektivnosti, průhlednosti a bezpečnosti, pokud jde o digitální doklad CMR. Speciální části se také účastnil Canacar, člen IRU z Mexika, který se podělil o dlouhodobou zkušenost s přednostmi testované digitální dopravní dokumentace.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC – Paříž
9. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O ÚROVŇOVÝCH PŘEJEZDECH (ILCAD)
Zve na ni Kanadská drážní asociace (RAC) spolu s UIC; konference ILCAD proběhne 2. června 2017 v Montrealu. Je zajímavá pro zástupce drážního sektoru, silniční úřady, akademiky a mnoho dalších subjektů z celého světa, kteří se zabývají uvědomováním si nebezpečí z úrovňových přejezdů. Zahajuje se zde každoroční světová bezpečnostní kampaň. V roce 2016 byla UIC hrdá na to, že se na této akci podílelo více než 40 zemí tím, že ji uváděly na svých webových stránkách nebo sociálních médiích, či organizováním různých aktivit.
Podrobně na www.ilcad.org.
3. BEZPEČNOSTNÍ TÝDEN UIC SE KONAL V PAŘÍŽI 6. až 9. ČERVNA
V roce 2015 bylo na statutárních shromážděních UIC rozhodnuto realizovat dodatkový bezpečnostní program v letech 2016 až 2017. První bezpečnostní týden proběhl loni 20. až 24. června a druhý Security Week se konal 18. až 19. října k projednání prvních výsledků. Závěrečné výsledky dodatkového programu pak byly prezentovány v třetím bezpečnostním týdnu 6. až 9. června. Tato akce byla určena pouze členům UIC a partnerům.
Z programu zmiňujeme jednání pracovní skupiny pro krádeže kovů, seminář o terorismu, workshop o e-bezpečnosti carga, výměnu informací o mezinárodních vlacích, krizový management, odbornou výchovu a bezpečnostní platformu řídícího výboru UIC. Podrobně na http://www.uic.org.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
NOVÉ PARTNERSTVÍ K ZAJIŠTĚNÍ KVALITY A BEZPEČNOSTI VE SVĚTOVÉM LETECKÉM TANKOVÁNÍ
Tři mezinárodní organizace – IATA, JIG (Joint Inspection Group) a A4A (Airlines for America) – podepsaly v květnu memorandum o porozumění (MoU) k posílení a podpoře bezpečnosti ve světových činnostech spojených s leteckým tankováním. „Jde o zásadní aspekty bezpečného a efektivního fungování sektoru letecké dopravy. Toto MoU nastoluje celosektorový program po-užívání standardů a dále světových odvolávek na inspekce v aerolinkách. Jde o velký krok kupředu v další podpoře světové bezpečnosti a efektivnosti,“ řekl Hemant Mistry, ředitel IATA pro globální letištní infrastrukturu a paliva. Zásadním cílem pro civilní letectví je sjednocování standardů a nejlepších praktik z různých regionů. Uvedené tři organizace odsouhlasily, že budou spolupracovat na eliminování regionálních odchylek v tomto směru.
SVĚTOVÁ POPTÁVKA PO AIR CARGU ŠLA V BŘEZNU NAHORU O 14 PROCENT
Pracoviště IATA v Ženevě zveřejnilo informace o růstu poptávky po air cargu k březnu 2017. Expanze měřená ve vytížených tunokilometrech představovala 14 procent ve srovnání s obdobím před rokem. Byl to nejrychlejší růst v tomto směru od října 2010. Nákladní kapacita, měřená v disponibilních tunokilometrech, vzrostla o 4,2 procenta. Břez-nové výkony přispěly k velmi silnému růstu v prvním čtvrtletí. Posílení poptávky v březnu má návaznost na růst světového obchodu ve stejném období a nejvyšší úroveň světového exportu za posledních šest let. Zvýšení se týkalo zejména silikonových materiálů užívaných ve spotřební elektronice vysoké hodnoty. „Do oboru se vrací optimismus, když se obchod opět stabilizuje po letech výkyvů,“ řekl Alexandre de Juniac, generální ředitel IATA.
Světové podíly na trhu air carga k březnu 2017: Afrika 1,6 %; Asie–Pacifik 37,5 %; Evropa 23,5 %; Latinská Amerika 2,8 %; Střední východ 13,9 % a Severní Amerika 20,7 %.
„AIR CARGO TO UMOŽŇUJE“
IATA zahájila kampaň s tímto názvem (Air cargo makes it happen), aby zvýšila pozornost ohledně významu nákladní letecké dopravy pro obchod, hospodářství a světovou komunitu. Na řadě míst ve světě došlo k předvádění vizuálních materiálů, aby se lépe ilustrovala hodnota leteckého carga – šlo kupříkladu o Los Angeles, Kuala Lumpur, Miami, Peking, Tel Aviv a Doha. Air cargo usnadňuje obchod, přispívá ke světovému hospodářskému rozvoji a vytváří miliony pracovních příležitostí. Světové hospodářství závisí na možnosti dodávat vysoce kvalitní produkty za konkurenční ceny zákazníkům po celém světě. Air cargo představuje přes 6 trilionů USD hodnoty zboží znamenající kolem 35 procent hodnoty světového obchodu.
Až 2,5 milionu životů zachraňuje každoročně očkování. S ohledem na fungování dodavatelských řetězců se mohou očkovací látky dostávat do míst určení včas, aby byly účinné. Světová zdravotnická organizace (WHO) odhaduje, že imunizační programy zabrání tomu, aby do roku 2018 zemřely více než čtyři miliony dětí. Air cargo je zásadní pro doručování těchto teplotně citlivých farmaceutik v nejlepších podmínkách při používání nejmodernějších technik a postupů. Ročně se leteckou poštou, která hraje stále větší roli v doručování, posílá 7,4 miliardy balíků a 328 miliard dopisů.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
STANOVISKO KE KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI
Stanovisko k cyber security bylo schváleno radou ředitelů Bimco. A takové je pozadí této problematiky: Oborové předpisy týkající se kybernetické bezpečnosti byly přijaty Mezinárodní námořní organizací (IMO) formou mezinárodního bezpečnostního manažerského kodexu (ISM), platného od 1. července roku 1998, a mezinárodního lodního a přístavního bezpečnostního kodexu (ISPM) z roku 2004.
Systémy informační technologie (IT) a operační technologie (OT) na palubách lodí se užívají pro řadu účelů, jako jsou kontrola motorů a navazující systémy, management carga, administrativa atd. Jejich užívání se tradičně považuje za bezpečné, i když jsou na lodích nepropojené a také digitálně nenavázané na pobřeží. Digitalizace v komunikacích, integrace a síťová propojení lodních zařízení však vystavují lodě kybernetickým rizikům a útokům.
Organizace BIMCO, CLIA, ICS, INTERCARGO a INTERTANKO publikují zásady kybernetické bezpečnosti na lodích, které jsou vodítkem pro jejich majitele a provozovatele, jak vyvíjet nezbytné postupy a akce ke zlepšení odolnosti a zachování integrity kybernetických systémů na palubách jejich lodí.
Předpisy jsou náchylné k tomu být statické a povaha regulačních procesů přináší výsledky již poněkud zastaralé, když jsou přijímány.
Stanovisko BIMCO:
- Nevyžadují se další regulační kroky, protože kodexy ISPS a SM jsou vhodnými regulačními rámci pro kybernetickou bezpečnost;
- Údržba softwaru má mít aspekt kybernetické bezpečnosti. Je třeba uplatňovat standardy pro údržbu softwaru na lodích k ochraně lodních sítí a zařízení;
- Vystavení uživatelů kybernetickým rizikům a povědomí o nich se mají v sektoru zdůrazňovat;
- Software systémů OT má být konstruován tak, aby usnadňoval neutralizaci jeho zranitelnosti. Nové lodi mají být stavěny s ohledem na kybernetickou odolnost. Očekává se, že panel kybernetických systémů IACS (Mezinárodní asociace klasifikačních společností) podpoří a nasměruje v budoucnu zdroje právě k vytváření kybernetické odolnosti lodí.
DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI
Evropská rada odesílatelů – ESC
SETKÁNÍ EVROPSKÝCH ODESÍLATELŮ A VEDOUCÍCH ŽELEZNIČÁŘŮ
Počátkem května se setkala pod společnou režií delegace ESC složená z 11 odesílatelů s vedoucími představiteli evropských drážních podniků – členů CER a UIC. Jedním z hlavních bodů jednacího pořadu byla potřeba ukazatelů hlavních výkonů za účelem zvýšené průhlednosti nákladních drážních služeb. Ukazatele umožní všem stranám zvýšit znalosti o faktorech, jež mají záporný vliv na přesnost a jež umožní vyvinout řešení ke zlepšenému vedení vlaků. Účastníci též diskutovali o řešení, jež odesílatelům umožní lepší sledování jejich produktů při cestě po dráze a dále jak zajistit příjem zásilek hlavně v případech zpoždění. Rovněž byla diskutována otázka snížení nákladů spojených s provozem na poslední míli, aby se zvýšila celková konkurenční schopnost železnice.
ESC bude následně pracovat s drážními podniky na průhlednosti, pokud jde o výkony v dopravě zboží, jakož i o výkony manažerů infrastruktury a o sledování zásilek. Setkání bylo vůbec první mezi delegací ESC a šéfy evropských drah; šlo o součást probíhajících drážních jednání na vysoké úrovni. Výsledky jednání budou využity pro provozní úroveň s tím, aby potřeby odesílatelů byly lépe integrovány do záměrů drážních podniků.
Jiří Kladiva