4. prosince 2016, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
KONFERENCE ELA DODAVATELSKÉ ŘETĚZCE V BRUSELU
Rozbory dat mohou užitečným způsobem pomáhat logistickým podnikům ve snižování provozních nákladů. Ačkoliv se často uvádí, že „data jsou novým olejem“, skutečností je, že většina dodavatelských řetězců organizací není dobře vybavena, aby se mohla vhodně zabývat velkými objemy dat. Velmi málo logistických útvarů má dostatečné znalosti, zdroje nebo nástroje, aby získaly maximum z informací, jež jsou k dispozici. Schopnost přeměňovat Big Data na Smart Data se rychle stává jednou z nejpotřebnějších dovedností v logistickém oboru. Inovativní oblasti aplikací v této nové doméně mohou jít od vizualizace toků zboží za pomoci počítače, modelování a simulace sítí k předvídání požadavků, plánovacím scénářům a managementu rizik. Na konferenci v Bruselu, která se koná 22. listopadu ve Vlerick Business School, budou odesílatelé, speditéři a dopravci informovat o tom, jak užívají strategie Smart Data ke zvýšení konkurenční schopnosti. K dispozici je omezený počet míst – vstup zdarma. Více na ela@elalog.org.
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
SVĚTOVÝ KONGRES FIATA 2017: KUALA LUMPUR, MALAJSIE
Na počátku října příštího roku, konkrétně ve dnech 4. až 7. října, se uskuteční již 56. světové setkání asociace FIATA, na které organizační výbor rozesílá svá pozvání. Kongres roku 2017 bude mít téma Logistika přemosťuje světový obchod, které odpovídá dnešnímu hospodářskému klimatu, kdy se od spedičního a logistického sektoru vyžaduje maximálně efektivní pohyb zboží přes mezinárodní hranice. A jelikož mezinárodní obchod zná hranice stále méně a méně, o to více podniků expanduje na globální aréně a požaduje dodavatelské řetězce a logistickou podporu. Úspěch v tomto směru zahrnuje řadu disciplín – od vlivu celní politiky a světového vývoje dopravní legislativy k nejnovějším technologiím, odborné přípravě a zvyšování bezpečnosti. Kongres osloví tyto zásadní oblasti a dá rovněž příležitost regionálním skupinám k setkáním a řešením lokálních problémů. Malajsie je přitom významným logistickým hráčem v regionu ASEAN a atraktivním centrem tranzitu. Organizační výbor se těší, že uvítá více než tisícovku kongresových účastníků.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
IRU POTVRZUJE SILNÉ SEVEROAMERICKÉ VAZBY
IRU pokračuje v posilování severoamerických vazeb, když dává dohromady tři asociace silničních nákladních dopravců pod praporem IRU se zaměřením na důsledky hospodářských, politických a sociálních trendů v regionu. Cílem je podpora inovací v dopravě zboží a posilování spolupráce při podpoře růstu a efektivnosti. S podporou IRU národní svazový člen v Mexiku CANACAR pozval americký svaz American Trucking Association (ATA) a kanadský svaz Canadian Trucking Alliance (CTA) k účasti na letošní národní konvenci CANACAR v Mexiku. IRU pořádá jednání se zástupci CANACAR ohledně účasti na komerčních iniciativách, jako je plánování tras IRU PTV. Všechny tři asociace nabízejí svou plnou podporu vytvoření programů Severní Amerika v regionu pod záštitou IRU. Základním cílem pro IRU je další rozvoj komerčních příležitostí, z kterých mohou mít její členové prospěch.
POKUS O DISKREDITACI GENERÁLNÍHO TAJEMNÍKA IRU
V e-mailu zaslaném některým odborným redakcím v Bruselu měla být házena špína na generálního tajemníka IRU Umberta de Pretta. Údajné psaní od provozního ředitele IRU Borise Blanche mělo vzbudit dojem, že Umberto de Pretto spolu s dlouholetým šéfem bruselského zastoupení IRU Dánem Michaelem Nielsenem (konkrétně s firmou založenou jeho paní) uzavíral pochybné kontrakty. IRU ve svém prohlášení uvedla, že to nebyl Boris Blanche, kdo poslal zmíněný e-mail. Jde prý o to zdiskreditovat Umberta de Pretta. Michael Nielsen, který po deset let vedl zastoupení IRU v Bruselu, sdělil, že kontrakty mezi generálním tajemníkem a jeho firmou 2MD nejsou ani ilegální, ani nemorální. Je však matoucí, že se Dán již v červnu vzdal funkce reprezentanta IRU v Bruselu, aniž to organizaci otevřeně sdělil. Tak nebyl jeho odchod z Bruselu dlouho obecněji znám. Michael Nielsen se přestěhoval na vlastní žádost do sídla IRU v Ženevě, aby tu vykonával funkci vedoucího právního referátu. Tuto aktivitu však vzdal a organizaci v mezidobě opustil. Jeho přechodným nástupcem je Čech Jan Němec, který v Bruselu odpovídal za kancelář IRU pro sociální politiku.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
ÚSPĚŠNÝ DIGITÁLNÍ DEN UIC
Na centrále UIC v Paříži proběhl 7. října Digitální den UIC, který byl zaměřen na služby pro dopravu osob a zboží. Odstartovala také stavba mostů mezi drahami v návaznosti na formulování mobility zítřka. Na akci přišla stovka zájemců především z národních drah, aby diskutovali o vztazích mezi digitalizací na jedné straně a službami pro osobní a nákladní dopravu na straně druhé. Účastníci přijeli z Evropy i ze zámoří. V rychle se měnícím pracovním prostředí měl tento workshop za cíl budovat mosty mezi různými generacemi a mezi drážními experty a digitálně zaměřenými mladými lidmi, kteří mohou – pokud naleznou cestu spolupráce – společně předělávat železnice. Založená na obchodně orientovaném přístupu se diskuse pokusila ukázat praktickým způsobem účastníkům, jak může digitalizace přinést přidanou hodnotu službám v dopravě osob a zboží, jaký druh ekonomického přínosu mohou účastníci očekávat, jaké zde existují limity atd.
„Se vznikem nové technologie vstupujeme tam, co Jeremy Rifkin nazývá třetí průmyslovou revolucí: do digitální éry. Dopravní obory a železnice jako páteř musí využívat výhod tohoto nového směru. Musíme vykonat standardizační práci mezi informatikou a industrializací. Většina našich členů již jmenuje své CDO (Chief Digital Officers) a UIC vytvoří v návaznosti na své poslední plenární zasedání digitální platformu. Její snahou bude sdílet tvořivé ideje, zajištovat harmonizaci, podporovat nový rozvoj a šířit inovace. Byly definovány tři hlavní oblasti zájmu: bezpečnost, služby a produktivita. Vedení platformy bude oznámeno na příštím plenárním zasedání UIC 1. prosince v Petrohradě,“ uvedl generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux. Björn Westerberg, ředitel ASTOC (Asociace švédských provozovatelů vlaků), zdůraznil, že „pokrok je na cestě, ale musíme zrychlit. My v drážní branži potřebujeme využít situace a chytit se příležitostí.“ Jevgenij Charkin, CDO Ruských drah (RŽD), řekl, že „digitální cesta znamená kooperaci: hledání inovací, spojené úsilí a využití digitální platformy UIC jako nástroje“.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Mezinárodní námořní organizace – IMO
POD ZÁŠTITOU OSN PROBĚHL MEZINÁRODNÍ NÁMOŘNÍ DEN
IMO, která je součástí rodiny Organizace spojených národů, hodnotí letošní průběh Mezinárodního námořního dne velmi kladně. Připadl tradičně na 29. září. Jeho letošní téma bylo Námořní doprava – nezbytnost pro svět. Generální sekretář IMO Kitack Lim pronesl při té příležitosti tradiční poselství, ve kterém se věnoval významu námořní dopravy pro světový hospodářský růst – ta se přitom nachází v nezbytném přechodu do období čistého a udržitelného vývoje. Světový námořní den je oficiálním dnem OSN. Každoročně dává příležitost k upoutání pozornosti na význam tohoto dopravního oboru a dalších námořních činností i na zdůraznění zvláštních aspektů činnosti IMO.
Podle Konference OSN pro obchod a rozvoj (UNCTAD) se kolem 80 procent světového obchodu podle objemu a 70 procent podle hodnoty dopravuje po moři a odbavuje přes přístavy celého světa. Jednotlivá loď může převézt dostatek obilí pro nasycení skoro čtyř milionů osob a další mohou přepravit totéž množství hotových výrobků jako skoro 20 tisíc těžkých nákladních aut po silnicích. Lodě patří mezi technické zázraky moderního světa. Lodní doprava je opravdově nákladově efektivní a udržitelný dodací mechanismus pro mezinárodní obchod a světovou ekonomiku. Lidé celého světa spoléhají na lodě, dopravující potraviny, paliva, zboží a výrobky, velmi potřebné v jejich každodenním životě.
Jak řekl Kitack Lim ve svém poselství a jak uvedlo téma letošního Světového námořního dne: Námořní doprava je nezbytností pro svět. Skoro každý na světě spoléhá do jisté míry na námořní dopravu – ale jenom málokdo si to uvědomuje. K Mezinárodnímu námořnímu dni přišel s poselstvím také generální tajemník OSN Pan Ki-mun a mimo jiné v něm uvedl: „Význam námořní dopravy v podpoře a udržování nynější globální společnosti ji činí nezbytností pro svět a pro naplňování výzvy Agendy udržitelného rozvoje 2030.“ Dne 29. září také proběhla na ředitelství IMO v Londýně diskuse o budoucích výzvách vůči námořnímu sektoru.
DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI
Evropská rada odesílatelů – ESC
SNAHY O ZVÝŠENÍ MAXIMÁLNÍ HMOTNOSTI VOZIDEL VE ŠPANĚLSKU
ESC informuje o svém španělském členu TRANSPRIME – Španělské radě odesílatelů, která vystupuje na podporu zvýšení maximální povolené hmotnosti nákladních automobilů v zemi na 44 tun, což považuje za nezbytné pro zvýšení konkurenceschopnosti. TRANSPRIME organizoval loni měsíční setkání se všemi svými členy a také s dopravními a průmyslovými svazy ve prospěch zavedení kategorie 44 tun. Výbor španělské pozemní dopravy rovněž převzal argumentaci, že zvýšení nosnosti by také zvýšilo konkurenční schopnost španělské dopravy.
Konstatuje se, že sousední evropské země již uplatnily opatření, jež toto zvýšení umožní. Ve srovnání s tím se španělská doprava jeví jako přehnaně rozdrobená. V EU se v této věci nicméně jeví nejednota. V Belgii, Lucembursku, Francii, Itálii a Velké Británii činí maximální hmotnost 44 tun, v Nizozemsku je 50 tun. Pouze v zemích Beneluxu mohou „super trucks“ překračovat hranice. Pro evropské země, jež umožňují volný pohyb těchto vozidel, by se odesílatelům umožnilo plně využívat vozidlové kapacity. Byl by také stimulován další rozvoj společného trhu.
Jiří Kladiva