CAC Leasing

CAC Leasing rekapituloval desetiletí působení na českém trhu

Přibližně šestnáctiprocentní podíl na leasingovém trhu v České republice a tím i první místo v žebříčku leasingových společností (jak z hlediska celkové hodnoty aktiv v majetku leasingových společností, tak i v absolutní částce nově uzavřených obchodů) zaujímá společnost CAC Leasing, která v únoru oslavila desetileté působení na českém trhu. Na konci března to na tiskové konferenci oznámili představitelé společnosti s tím, že CAC Leasing loni dosáhl zisku ve výši 99,9 miliónu Kč. Společnost pořídila v loňském roce pro klienty nové investice v celkové pořizovací hodnotě 13,7 miliardy Kč, což ve srovnání s předcházejícím rokem představovalo nárůst o 15,4 procenta. Spolu s dceřinou společností Renault Leasing CZ uzavřela CAC Leasing loni 27 858 nových smluv (+ 10,7 procenta) a ke konci roku evidovala 74 490 aktivních smluv. Nejsilnější komoditu tvořily všechny druhy vozidel, které se na celkové částce profinancovaných investic loni podílely částkou 11,27 miliónu Kč. Podíl firmy na celkovém prodeji vozidel v České republice se tak podle předsedy představenstva CAC Leasing Jiřího Kubíčka zvýšil z předloňských 14,1 na 15,2 procenta. Podle Jiřího Kubíčka uzavřela společnost CAC Leasing v loňském roce dvě zvlášť významné smlouvy. „Po více než roce jsme ukončili jednání s výrobcem Karosa Vysoké Mýto, který se stal naším partnerem pro zajišťování leasingových služeb na autobusy,“ řekl. Smlouva se vztahuje na leasing i splátkový prodej. A právě v oblasti splátkového prodeje došlo podle pracovnice vnějších vztahů CAC Leasing Jitky Tkadelecové ke značnému rozšíření spolupráce. „Převážnou část klientů Karosy totiž tvoří dopravní podniky a samostatná města a obce, které využívají státní dotace. Splátkový prodej je pro ně vhodnou alternativou, jak mohou dopravní techniku pořídit. Přidělení státních dotací je totiž podmíněno vlastnictvím techniky,“ uvedla. Druhou smlouvu společnost uzavřela s firmou Renault Trucks ČR a umožňuje jí nabízet leasing nákladních vozidel francouzského výrobce. Na celkovém prodeji nákladních vozidel Renault se CAC Leasing v loňském roce podle vlastních údajů podílel z 18,6 procenta. V současné době nabízí zvýhodněný leasing vozidel řady Mascott a Midlum. Od začátku letošního roku CAC Leasing zavedl také nový produkt Tatra leasing 2001, který umožňuje výhodnější financování vozidel značky Tatra. V oblasti leasingu je ČR na vstup do EU připravena Podle člena představenstva CAC Leasing Heinze Irrgehera je Česká republika v oblasti leasingových služeb už nyní připravena na vstup do Evropské unie. Leasingový trh v České republice je podle něj už rozdělen a nový subjekt má jen omezený akční prostor, jak získat významnější tržní podíl. „Konkurenční výhodu může nový subjekt při vstupu na trh získat jen v oblasti cen, což pro velké evropské subjekty není příliš zajímavé,“ řekl. Jinak se vývoj leasingového trhu v ČR v nejbližších letech nebude odlišovat od vývoje v Evropě. Značně vysoká leasingová kvóta v České republice (jedna třetina investic je realizována formou leasingu) se bude v důsledku stabilizace bankového sektoru snižovat, dodal Heinz Irrgeher. I když podle Heinze Irrgehera nebude celkový objem investic klesat, sníží se v následujících dvou až třech letech podíl leasingu na celkovém financování asi o 25 procent. I přesto bude český trh v tomto ukazateli stále přesahovat evropský průměr. „Přibližně na stejné úrovni se udrží leasingová kvóta u silničních vozidel, která se dnes pohybuje okolo 40 procent, čímž se Česká republika bude od evropských zemí i nadále odlišovat,“ uvedl. Stejně jako v Evropě se ovšem i na domácím trhu sníží význam leasingu v oblasti financování, zatímco poroste podíl poskytovaných služeb, a to především v oblasti správy vozového parku. „Tento trend je dnes patrný ve Spojených státech, postupně se přesune i do Evropy a České republice se samozřejmě nevyhne,“ uvedl Heinz Irrgeher. Na českém trhu nelze podle něj očekávat ani nárůst konkurence, protože v ČR neexistuje žádná splátková banka. Leasingové společnosti mohou bankám navíc konkurovat i v rychlosti uzavírání obchodů a poskytování služeb; jejich výhoda spočívá také v tom, že mohou převzít mnohem vyšší riziko. Dceřiné společnosti CAC Na Slovensku působí dceřiná společnost CAC Leasing Slovakia a. s., v níž má mateřská firma čtyřicetiprocentní účast. CAC Leasing Slovakia dosáhla v loňském roce celkového objemu nových obchodů v pořizovacích cenách ve výši 3 574 miliónů Sk a stala se tak podle představitelů CAC Leasing největší univerzální leasingovou společností ve Slovenské republice. Více než 4800 leasingových smluv uzavřela další dceřiná společnost společnosti CAC Leasing Renault Leasing CZ, spol. s r. o., která se zabývá podporou prodeje vozidel značky Renault. Zprostředkováním a komplexním poradenstvím v oblasti pojištění a likvidace škod se zabývá dceřiná společnost Allrisk-CAC pojišťovací makléřská spol. s r. o., v níž CAC Leasing a. s. vlastní jedenapadesáti­procentní majetkový podíl. Společnost CAC Leasing a. s. vznikla v únoru 1991. Vlastníkem poloviny jejích akcií je Komerční banka a. s., 35 procent drží Bank Austria Creditanstalt Leasing GmbH a zbývající patnáctiprocentní podíl patří Bank Austria Creditanstalt International AG. V současné době společnost v České republice a na Slovensku zaměstnává 370 pracovníků­. (mna)

spinner