19. dubna 2001
V zemích Evropské unie se brzy rozhoří debata o tom, zda novým členským zemím dočasně omezit přístup na dopravní trhy EU či nikoli. Čeští dopravci jsou ale proti veškerým restrikcím. Otto Slavík, prezident Svazu zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě ČR minulý týden řekl, že „budou lobbovat, aby se ČR snažila vyjednat úplný přístup českých nákladních dopravců na trh EU od data rozšíření“. Podle dostupných informací navrhuje Evropská komise v podkladu pro debatu buď plné otevření dopravního trhu po rozšíření nebo uvolnění mezinárodní dopravy a omezení vnitrostátní dopravy – kabotáže. Třetí variantou je přijetí přechodného období pro kabotáž a diferencované omezení mezinárodní dopravy. Nejrestriktivnější varianta předpokládá otevření mezinárodního dopravního trhu jen řidičům z kandidátských zemí, které přejaly a uplatnily klíčové právo EU v oblastech zkoumání způsobilosti řidičů, standardech pro rozměry a tonáž nebo fiskální harmonizace. Na kabotáž by se vztahovalo tří- až pětileté přechodné období. Podklad nastoluje otázku otvírání trhu již před rozšířením EU, například na základě kvót EU vůči dopravcům z východní Evropy. (čtk)