5. dubna 2001
Vedení společnosti ČSAD Hodonín, a. s., se v roce 1995 s ohledem na situaci na trhu silniční dopravy rozhodlo, že firma změní svou strategii a zaměří se na logistiku. O zkušenostech s přeměnou původně dopravní firmy na poskytovatele logistických služeb a o současném rozsahu činnosti společnosti jsme hovořili s ředitelem logistiky ing. Františkem Kynclem. „Kdy a proč jste se ve společnosti ČSAD Hodonín rozhodli poskytovat logistické služby?“ „Rozhodnutí o poskytování logistických služeb souviselo s transformací ze státního podniku na akciovou společnost, která proběhla koncem roku 1993. Po ní následovalo určité období hledání vlastní pozice v nově se rodícím podnikatelském prostředí – až přišel rok 1995 a padlo strategické rozhodnutí zaměřit se na logistiku. Impuls k tomuto radikálnímu rozhodnutí vycházel z měnícího se trhu a poptávky zákazníků po nových, komplexnějších službách souvisejících s pohybem zboží od výrobce ke konečnému příjemci. Navíc se nám vyplatilo sledování vývoje v silniční nákladní dopravě v České republice i mimo hranice. Již v té době bylo zřetelné, že pro firmu jednostranně orientovanou na nákladní dopravu bude při existujícím převisu kapacit v kamiónové dopravě ĄtěsnoĄ.“ „Které služby společnost v současnosti nabízí?“ „Nabídka našich služeb je určována potřebami a očekáváním zákazníků a její široké spektrum nalézá uplatnění v oblasti povýrobní logistiky, tedy na cestě produktů ke spotřebitelům. Pro upřesnění bych raději uvedl, že se jedná o skladovací, distribuční a zásobovací logistiku. Její součástí je doprava, skladování (zahrnující různé operace se zbožím, které vytvářejí přidanou hodnotu, distribuce po České republice a Slovensku, expresní přeprava kusových zásilek v ČR a SR do 24 hodin, celní služby, poradenská činnost, projekty v oblasti logistiky a další.“ „Na kterých pracovištích jsou tyto služby zajišťujete?“ „Poptávka po kvalitním servisu pro zákazníky vyvolala nutnost rozřířit jeho nabídku i do dalších teritorií. Sídlo firmy a závod, v němž máme umístěno jedno z logistických center, je v Hodoníně. Zdejší areál je důležitý i tím, že plní funkci centrálního překladiště expresní přepravy kusových zásilek Toptrans pro Slovenskou republiku. Provozně je významný rovněž závod ve Veselí nad Moravou, dynamicky se rozvíjí logistické centrum v Brně a díky své strategické poloze je významný závod v Senici na Slovensku. Pracoviště v Jihomoravském kraji, na hranicích se SR a v některých dalších místech ČR zajišťují celní služby, či plní funkci zasilatele.“ „Jak jsou logistická centra vybavena a jaká je jejich rozloha?“ „Vybavení logistických center, ale i dalších segmentů činnosti naší akciové společnosti, je na úrovni požadavků doby. To znamená, že jsou vybavena perfektní skladovou technikou (například regály, manipulační a komunikační technikou, počítači, software apod.). Úroveň služeb v oblasti distribuční logistiky podporuje spolehlivý modernizovaný vozový park. V průběhu dodání zboží jsme schopni provádět monitorování jeho pohybu, identifikaci s cílem podat okamžitou zprávu o jeho stavu a dodržení dodací lhůty majiteli zboží. Zákazníkům nabízíme softwarové vybavení pro efektivní zpracování objednávek a předávání informací za účelem optimální koordinace při realizaci zakázek. Celková rozloha logistických center v současné době činí deset tisíc m2 krytých skladových ploch.“ „Jak se rozvíjí distribuční a zásobovací logistika na Slovensku?“ „Uplatnění distribuční a zásobovací logistiky na Slovensku jsme pojali jako podporu vzájemné obchodní výměny zboží mezi oběma zeměmi prostřednictvím kooperace spolehlivých partnerů. Významnou úlohu v rámci logistického řetězce hraje náš závod v Senici zbožové toky realizujeme oboustranně prostřednictvím tohoto našeho závodu a smluvních partnerů různými formami, například přímým závozem, prostřednictvím vlastní distribuční sítě na Slovensku nebo formou expresní přepravy kusových zásilek, přičemž v logistickém centru v Senici dochází k odpovídajícímu stupni zhodnocování zboží. Distribuční a zásobovací logistika v SR není tak rozvinutá jako u nás. Mohu však konstatovat, že spolupráce s vybranými slovenskými partnery je dobrá a progresivní. Zájem odborné a širší veřejnosti o logistiku jsme mohli posoudit při účasti naší společnosti na letošním veletrhu Intertransport 2001, který se konal v březnu v Bratislavě. Myslíme si, že naše firma v tom dobrém slova smyslu tak trochu vybočovala z toho, co obvykle obdobné organizace ve Slovenské republice nabízí. Svědčil o tom značný zájem podnikatelů z dopravy a spedice a také účast významných osobností v našem stánku, například slovenského ministra dopravy, pošt a telekomunikací, generálního ředitele SŽ (???), generálního tajemníka svazu zaměstnavatelů dopravy, pošt a telekomunikací SR, generálního tajemníka Svazu zasilatelů SR a dalších. Hodně se hovořilo o partnerských vztazích a spolupráci na úseku logistiky.“ „Jak se poskytování logistických služeb podílí na výkonech společnosti?“ „Naše podnikatelská činnost do značné míry eliminuje vžitou představu o tom, jakou funkci může v nových hospodářských podmínkách plnit původně dopravní firma. ČSAD Hodonín z ní vybočuje i tím, že klasická kamiónová a autobusová doprava již její činnosti nedominuje, i když neztrácí dynamiku (tvoří 32% výkonů firmy). Větší část z celkových výkonů připadá na ostatní činnosti, tedy i logistické služby.“ „Jaká je podle Vás úroveň logistických služeb poskytovaných v České republice?“ „Úroveň poskytovaných logistických služeb je v České republice dobrá a její kvalita se neustále zlepšuje. Musím přiznat, že značný podíl na tomto trendu mají některé zahraniční subjekty, které vnesly do této oblasti podnikání užitečnou konkurenci. Jsme přesvědčeni, že i naše společnost se v krátké době zařadila mezi kvalitní a spolehlivé poskytovatele logistických služeb. Tuto úroveň garantuje i zavedení systému řízení jakosti podle normy ISO 9002 do procesů poskytovaných služeb.“ (vit)