Ing. Miloslav Černý pro DN

Logistické aktivity se na hospodaření přístavů podílejí zásadním způsobem

Ze studie, kterou na konci loňského roku vypracovala poradenská společnost Econ Consulting z německého Kolína nad Rýnem, vyplývá, že je v životním zájmu všech podniků spojených s vnitrozemskou vodní dopravou, aby se v co nejkratší době tranformovaly na činnost poskytovatelů logistických služeb. O tom, jaká je v této oblasti situace v České republice, jsme hovořili s generálním ředitelem akciové společnosti České přístavy ing. Miloslavem Černým. Zeptali jsme se ho i na hospodaření a záměry firmy. „Evropské přístavy mají velký hospodářský význam už jen tím, že zaměstnávají velké množství pracovníků a s jejich činností souvisí i další pracovní místa. Jaká je situace v České republice?“ „Přístavy jsou zcela logicky místy, v nichž se odehrává čilý hospodářský ruch. O vývoji v jiných evropských zemích jsme jako člen Evropské federace vnitrozemských přístavů (EFI), jejíž letošní zasedání by se na podzim mělo konat v Praze, podrobně informováni, takže mohu konstatovat, že postavení přístavů i jejich problémy jsou v podstatě stejné ve všech zemích. Činnost přístavů v České republice ovšem omezuje nedostatečná splavnost některých úseků Labe.“ „Které přístavy již splňují parametry evropských vnitrozemských přístavů?“ „Kritéria evropských přístavů, včetně příslušných logistických funkcí, splňuje například přístav Mělník. V uplynulých třech letech jsme do jeho vybavení a modernizace investovali desítky miliónů Kč. Podařilo se nám vyřešit jeho koncepci nejen po stránce přepravních kapacit, ale i dostatečného skladovacího zázemí. Na přelomu loňského a letošního roku jsme v Mělníku dokončili i výstavbu nové trojlodní haly.“ „Jak se logistické aktivity již dnes podílejí na hospodaření přístavů?“ „Podíl logistických aktivit je na hospodaření přístavů naprosto zásadní, i když v loňském roce naše společnost realizovala zisk především prodejem Penzijního fondu Československé obchodní bance a některých pozemků v přístavech. Ačkoli provozování logistických aktivit tvoří největší podíl na našich tržbách, společnost v této oblasti zisku nedosáhla, a to především v důsledku nízkých vodních stavů na řece Labi.“ „Které logistické služby v jednotlivých přístavech poskytujete?“ „Pro skladování a překlad výrobků ze železa a sypkých substrátů je mimořádně vhodný přístav v Ústí nad Labem. Největším přístavem v České republice je ovšem přístav v Mělníku, který jsme v loňském roce vybavili 300tunovým jeřábem. Díky němu lze na lodě velmi přesně nakládat těžké zásilky, protože mohou vplout až pod přístavní hranu. V Mělníku jsme rovněž vybudovali nové lodní polohy a celý přístav koncepčně vyřešili tak, aby se v něm mohl dále rozvíjet kontejnerový terminál. V přístavu jsou budovány další skladovací kapacity, takže v něm lze obsluhovat prakticky jakéhokoliv zákazníka. V přístavu v Kolíně, který jsme zprovoznili před dvěma lety, lze překládat sypké substráty a manipulovat s kusovými zásilkami. V přístavech Radotín a Smíchov překládáme především sypké substráty a vyvážíme z nich písek z Prahy.“ „Jak se nedostatečná splavnost Labe v loňském roce odrazila na hospodaření přístavů?“ „Problémy se splavností se v hospodaření firmy projevily především poklesem výkonů, a to i přes nárůst jiných činností. Zlepšení splavnosti Labe v úseku Ústí nad Labem – státní hranice by se přitom na činnosti přístavů projevilo velmi pozitivně. Z hlediska obsluhy vodní dopravy je přístav v Ústí nad Labem mimořádně kvalitní. Jsou v něm vybudovány převislé haly nad vodní hladinu, což znamená, že zboží lze překládat i za deštivého počasí. To je například významné při překladu výrobků ze železa a sypkých substrátů. Pokud by vodní cesta byla spolehlivá, vzrostl by samozřejmě i objem zboží, které by bylo možné po vodě dopravovat.“
„Které nové projekty připravujete?“ „V Bratislavě se snažíme vybudovat terminál pro potřeby firmy Volkswagen Bratislava. Rádi bychom prosadili, aby vozidla vyrobená v bratislavském podniku byla přepravována prostřednictvím lodní dopravy. Ještě však bude zapotřebí vyřešit různé ekologické záležitosti. Pokračujeme rovněž v přípravách projektu, jehož záměrem je vybudování administrativního a rekreačního centra v Holešovicích.“ „Přístavní činnost byla v minulosti kritizována za zpoplatnění přístavních služeb. Tento stav údajně souvisí s nedostatečnou legislativou, která nestanovuje rozsah poskytovaných služeb, na nichž by se měl podílet stát.“ „Přístavy byly privatizovány a stát si ponechal pouze jednu, tzv. zlatou akcii, která se nevztahuje k přístavním činnostem, ale pouze k převodům pozemků a dlouhodobým pronájmům. Přístavy však musejí plnit i veřejné funkce, které jim nejsou žádným způsobem kompenzovány. Tyto činnosti tudíž musí být nějakým způsobem zpoplatněny. Stát sice zhruba před dvěma lety začal dotovat některé investiční aktivity v přístavních činnostech Českých přístavů, avšak dotace se netýkají jejich provozu.“ Milan Žalud

spinner