12. dubna 2001
O nové dopravní letadlo, které na přelomu března a dubna rámcově představila americká společnost Boeing, již projevilo zájem několik leteckých dopravců. Jsou mezi nimi letecké společnosti Singapore Airlines, Air Canada a mateřská společnost United Airlines UAL. Minulý týden to oznámila agentura Reuters. „Jsme nadšeni, že se Boeing odhodlal k takové výzvě,“ podotkl předseda a výkonný ředitel UAL James Goodwin, zatímco ředitel Singapore Airlines Cheong Choong Kong uvedl, že bude chtít se zástupci amerického výrobce o parametrech letadla, které má být o přibližně 15 procent rychlejší než současné stroje, ještě podrobněji hovořit. Vedení společnosti Boeing se v březnu překvapivě rozhodlo zastavit vývoj obřího superjumba, které mělo pojmout až 660 cestujících a stát se přímým konkurentem nového velkoprostorového letadla Airbus A380 (viz DN 05/01). Nakonec oznámilo, že se Boeing místo toho zaměří na vývoj menšího a modernějšího letadla, které bude brázdit oblohu rychlostí jen o málo nižší než rychlost zvuku. Dalším v řadě překvapení byla rovněž březnová zpráva o uvažovaném přeložení sídla společnosti ze Seattlu do jiného amerického města, nejspíše Chicaga. Americký výrobce rozhodnutím o zastavení vývoje nového superjumba zcela znenadání přenechal nadvládu nad trhem obřích dopravních letadel svému evropskému rivalovi Airbus Industrie, přestože právě tomuto segmentu trhu dominoval dlouhých 35 let, kdy bylo největším dopravním letadlem světa jeho jumbo řady 747. Podle pozorovatelů se Boeingu nicméně podařilo zasadit Evropanům těžkou ránu, protože na nový tah Boeingu nemá konsorcium žádnou odpověď. Boeing v roce 2000: pokles výroby V loňském roce zaznamenal Boeing výrazný pokles počtu dodaných civilních dopravních letadel. Zatímco v roce 1999 to bylo rekordních 620 strojů, v loňském roce zákazníci od amerického výrobce odebrali pouze 489 letadel. Pro letošní i příští rok počítá vedení koncernu s roční produkcí kolem 530 strojů. V loňském roce získal Boeing objednávky na 611 letounů v hodnotě přesahující 50 miliard USD a celkem tak k březnu registroval zakázky na 1612 civilních letadel. Loňský rok se nesl především ve znamení zájmu o velkokapacitní typ Boeing 777, od něhož si vedení firmy velmi slibuje i v nadcházejícím období. Celkem si loni letecké společnosti objednaly 117 kusů typu Boeing 777. (čtk/mm)