5. dubna 2001
Nejdříve v letech 2004 až 2005 bude vybudován kompletní obchvat Plzně na dálnici D5. Minulý týden to oznámil ředitel výstavby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman s tím, že náklady na realizaci celého obchvatu vládní variantou SUK 2 by neměly přesáhnout devět miliard Kč. Vrchní soud v Praze minulý týden schválil postup ministerstva pro místní rozvoj při povolování sporného úseku dálničního obchvatu přes vrch Valík, a dal tak zelenou výstavbě vládní varianty trasy. Postup ministerstva napadli ekologičtí aktivisté, kteří s vedením trasy nesouhlasí. „Již nikdo nemůže zpochybňovat, že zvolená trasa je špatná,“ uvedl Petr Laušman. Nicméně doplnil, že postup výstavby mohou nadále komplikovat například odvolání ekologických a jiných aktivistů ve správních řízeních o přidělení stavebních povolení a jednání s vlastníky pozemků. V polovině března se v Plzni začal oficiálně stavět nekontroverzní osmikilometrový úsek obchvatu Sulkov-Utušice, který by měl být dokončen v roce 2003. Poslanecká sněmovna na konci února schválila zákon, kterým se všechny stavby na více než 20 kilometrů dlouhém obchvatu Ejpovice-Sulkov ve variantě SUK 2 stávají věcí veřejného zájmu, což by mimo jiné mělo urychlit jednání o výkupech pozemků. Dálniční obchvat Plzně je připravován od roku 1988 a je posledním neexistujícím úsekem dálnice D5. Celkem je dnes v provozu 128 kilometrů této dálnice z Prahy na německou hranici v Rozvadově. (čtk)