Estonsko

Spor o privatizaci drah bude řešit soud

O pozastavení privatizace Estonských státních drah (Eesti Raudtee) do konce března rozhodl správní soud v Tallinu poté, co skupina Raudtee Erastamise Rahva podala u soudu žalobu proti postupu estonské privatizační agentury. Agentura totiž rozhodla, že 66procentní podíl Estonských státních drah by měl být prodán na základě výběrového řízení mezinárodnímu konsorciu RailEstonia. Konsorcium RailEstonia, které ovládá mezinárodní skupina Kingsley Group zabývající se poradenstvím v oblasti logistiky, nabídlo za 66procentní podíl 109,5 miliónu X. Kingsley Group má v konsorciu devadesátiprocentní podíl, po pěti procentech akcií vlastní americká železniční společnost CSX Corporation a americký regionální železniční podnik RailAmerica. Rozhodnutí estonské privatizační agentury prodat podíl nejvyšší nabídce se však setkalo se značnou kritikou. Například skupina Raudtee Erastamise Rahva (RER) sdružující osoby a instituce zabývající se privatizací drah, podala u soudu žalobu proti postupu agentury s odůvodněním, že nabídka RailEstonia je neplatná, protože konsorcium nemá žádného strategického investora. Vedle estonských podnikatelů jsou v RER zastoupeny švédské dráhy SJ a britská skupina Serco. V souvislosti s privatizací se objevila také zpráva, že konsorcium RailEstonia představilo jako svého strategického partnera největší americkou železniční společnost Union Pacific. Zástupci Union Pacific však na toto tvrzení reagovali prohlášením, v němž zdůraznili, že společnost pouze obdržela nabídku ke spolupráci a žádná závazná dohoda nebyla podepsána. Později do hry o podíl v Estonských státních drahách opět vstoupila společnost Baltic Rail Services (BRS). Estonský ministr dopravy Toivo Jürgenson totiž prohlásil, že pokud nebude strategický investor brzy znám, budou obnovena jednání s BRS. Eesti Raudtee jsou posledním velkým podnikem, pro nějž musí privatizační agentura najít nového majoritního vlastníka. V případě privatizace estonských drah musí být především zabezpečen chod organizace a optimalizován jízdní řád. Od budoucího vlastníka se rovněž očekává, že bude investovat do obnovy vozového a lokomotivního parku. Z tohoto hlediska předložilo podle agentury nejlepší koncept právě konsorcium RailEstonia. Agentura ocenila jak příslib okamžitých investic do vozového parku a zařízení, tak i závazek zmrazit na příštích deset let přepravní tarify. Podle dosavadní praxe totiž estonské dráhy zvyšovaly ceny podle vlastního uvážení, což se u tranzitních zákazníků i domácích odesilatelů setkalo s protesty. Železniční experti hodnotí privatizaci železničního sektoru v Estonsku pozitivně a považují ji za „přínosnou“. Eesti Raudtee ovšem potřebují dostatek finančních prostředků, aby mohly plnit požadavky, které jsou od nich očekávány. Úroveň železniční dopravy totiž zatím spíše brzdí zájem o tranzit přes Estonskou republiku, než aby jej podporovala. Podle expertů musí být nejen obnoven vozový a lokomotivní park, ale také zmodernizována řada převážně jednokolejných tratí. Zaostalost drah vážně ztěžuje nákladní dopravu z Ruska (zejména ropných a válcovaných produktů) do estonských námořních přístavů. Ruský tranzit se přitom na objemu přepravy estonských drah podílí 90 procenty. Eesti Raudtee v loňském roce v tranzitu přepravily téměř 40 miliónů tun zboží (v roce 1999 celkem 37,1 miliónu tun), přičemž zisk dosáhl 13,4 miliónu X. V předchozím roce byl zisk poloviční

  • činil 7,2 miliónu X při obratu 89,45 miliónu X.
spinner