Obnova ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začíná
Práce budou zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Na ozubnicovém úseku se nainstaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně.
Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění i přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Současně opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.
Opravou projde Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice. Práce budou zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu.
Stavba je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.
Zhotovitelem stavby je společnost Chládek a Tintěra, Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447 291 925 korun.
Stavba je součástí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba, který je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Obnova takzvané zubačky je největší investiční akcí z tohoto programu. Výše dotace, kterou Správa železnic obdrží z Evropského fondu pro regionální rozvoj, dosáhne 11,995 milionu eur. Dotace pro Dolnoslezské vojvodství, které je polským partnerem projektu, bude ve výši 3,45 milionu eur.
(red)
Foto: Správa železnic