21. března 2025, red

22.3. - Polská stavební společnost Budimex slaví další významný úspěch v Pobaltí. Konsorcium, jehož je součástí, zvítězilo v tendru na návrh a výstavbu hlavní trasy vysokorychlostní železnice Rail Baltica v Estonsku na úseku Pärnu – lotyšská hranice. Projekt zahrnuje realizaci 58 kilometrů trati a s hodnotou 332 milionů EUR patří mezi nejvýznamnější investice v regionu.
Největší polská stavební společnost Budimex uspěla se svými partnery v tendru na výstavbu vysokorychlostní železnice v Estonsku. Kontrakt zahrnuje projektování a výstavbu 58,08 kilometru dlouhého úseku Pärnu–Ikla až k hranici s Lotyšskem. Zakázka má hodnotu přibližně 332 milionů EUR (zhruba 8,3 miliardy CZK). Stavba by měla být hotová do konce roku 2030.
„Vítězství v tomto tendru je výsledkem mimořádného úsilí našeho týmu, jenž nabídku připravil, a zároveň důkazem práce, kterou jsme jako organizace odvedli, abychom se mohli ucházet o strategické zakázky v oblasti železniční infrastruktury. Naším cílem je stát se lídrem stavebního průmyslu ve střední a východní Evropě a tento úspěch naši pozici ještě více posiluje,“ uvedl Artur Popko, předseda představenstva společnosti Budimex SA.
Zakázka je rozdělena do tří fází: projektování, výstavba a odpovědnost za vady, přičemž každá z nich bude realizována jako samostatná část kontraktu. Budimex je součástí stavební skupiny společně s firmami Bouygues Travaux Publics (Francie) a KMG Infra OÜ (Estonsko). Jeho podíl na této části projektu činí 40 procent. Projektovou dokumentaci připravují Ingérop Conseil et Ingénierie (Francie) a WSP Finland Oy (Finsko).
Výstavba hlavní trasy Rail Baltica v Estonsku je rozdělena do dvou samostatných úseků a každý z nich je předmětem samostatné smlouvy se zadavatelem. Účelem projektu je vytvořit v zemi moderní železniční infrastrukturu, která umožní vlakům dosahovat rychlosti až 249 km/h. Náklady na stavbu budou hrazeny z prostředků Evropské unie a estonského státního rozpočtu.
Druhá zakázka v regionu
Pro polskou stavební firmu se jedná již o druhý významný železniční kontrakt v regionu. V rámci konsorcia ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher) realizuje v sousedním Lotyšsku navazující úsek Rail Baltica o délce 230 kilometrů. Hodnota této zakázky činí 3,7 miliardy EUR (asi 92,8 miliardy CZK) a její dokončení se plánuje na rok 2032.
V České republice Budimex na první železniční zakázku prozatím čeká. Aktuálně zde realizuje úsek dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a protipovodňový poldr u Kutřína na Chrudimsku. „V budoucnu bychom se rádi podíleli na klíčových infrastrukturních projektech v Česku, včetně výstavby vysokorychlostních tratí. Zkušenosti, které získáme na zahraničních projektech, pro nás v takovém případě budou velmi cenné,“ řekl Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.
(red)
Foto: Budimex