16. dubna 2025, red

17.4. - Správa železnic, Liberecký kraj a statutární město Liberec vyhlásily architektonicko-urbanistickou soutěž na nový přestupní terminál pro vlakovou a autobusovou dopravu. Ten se bude nacházet přímo v areálu současné železniční stanice v Liberci, součástí návrhu budou i okolní dopravní a urbanistické vazby. Cílem soutěže je vybrat nejvhodnější architektonickou koncepci a zároveň tým, který následně zpracuje projektovou dokumentaci stavby.
„Jde o ambiciózní projekt, který významně zlepší nejen přístup k vlakům, ale také k ostatním druhům veřejné dopravy v rámci připravovaného dopravního terminálu. Současně pomůže nastartovat transformaci celého území. Cílem Správy železnic není nic menšího, než vrátit libereckému nádraží původní lesk a učinit z něj opět pulzující srdce celé lokality, které nabídne všem cestujícím snadnou orientaci a intuitivní přestup na navazující druhy dopravy,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dominantní částí celého dopravního terminálu zůstane i nadále historická budova nádraží z roku 1859. Navíc se stane důstojnou vstupní branou do města i s ohledem na plánovanou modernizaci železničního spojení Liberce s hlavním městem Prahou.
Soutěž se vypisuje jako otevřená dvoufázová a zájemci o účast mohou v první fázi podávat soutěžní návrhy do 31. července 2025. Hodnotit je bude porota složená ze zástupců všech tří spoluzadavatelů – Správy železnic, Libereckého kraje a města Liberec – a nezávislých odborníků z oblasti architektury a dopravy. Pět nejlepších pak vyzve k jejich dopracování ve druhé fázi. Výsledky by měly být známy na začátku příštího roku, kdy budou rovněž představeny veřejnosti.
„Dlouhodobou snahou Libereckého kraje je zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou. S tím souvisí i celková modernizace libereckého vlakového nádraží a vznik nového krajského dopravního terminálu. Jeho základem se stane stávající budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města,” řekl k záměru hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Součástí soutěže bude také prověření budoucí zástavby stávajícího autobusového nádraží, kde je plánována výstavba kapacitního parkovacího domu a bytových domů. Architekti by zároveň měli zohlednit připravovanou rekonstrukci budovy Skloexportu, která by mohla sloužit jako administrativně-správní centrum.
„Plníme tak slib, který jsme dali Liberečanům. Projekt nového terminálu považuji za klíčový, protože podobné stavby s sebou zpravidla přinášejí i silný ekonomický impulz – v jejich blízkosti se často soustřeďují podnikatelské a rozvojové aktivity. A to je přesně to, co moderní Liberec potřebuje. Veškeré, i historicky významné architektonické skvosty vznikaly vždy díky soutěžím. A v tomto případě tomu nebude jinak. Jde o zásadní dopravní uzel, kterým denně projede zhruba 45 tisíc cestujících. Výstavbou moderní železnice přitom očekáváme, že dojde k navýšení až na dvojnásobek. Pokud chceme rozvíjet město s výhledem na budoucí generace, musíme se důsledně věnovat i oblasti dopravy,“ řekl primátor statutárního města Liberec Jaroslav Zámečník.
Soutěžní podmínky a další informace jsou dostupné na profilu zadavatele – Správy železnic.
(red)
Foto: Správa železnic