29. července 2021, lan
Silniční nákladní doprava v období pandemie a lockdownů potvrdila svou nezastupitelnost a díky své pružnosti pomohla udržet v chodu zásobování a traumatizované hospodářství. Ani ona však nevyvázla bez šrámů. Upozornilo na to Sdružení ČESMAD Bohemia.
Karanténní opatření a nemoc samotná, omezení pohybu pracovních sil a přerušení práce autoškol prohloubily problémy na pracovním trhu řidičů. Nevytížená vozidla, ztráty času na hranicích a propady v zakázkách znamenaly absenci zisku, který často nahradila ztráta, uvedlo sdružení.
Nyní se k periodicky se opakujícím nepříznivým vlivům v podobě posilování kurzu koruny a růstu cen nafty přidává bezprecedentní narušení dodavatelsko‑odběratelských vztahů. Nedostatek jednotlivých dílů i surovin a vážné narušení dodávek ze zámoří vede k přerušování i zastavování výroby a zcela ochromilo možnosti plánování. „Dříve bezchybně běžící stroj výroby živený plynulými dodávkami začíná vynechávat a hrozí, že se vlivem lavinového efektu zastaví úplně. Naložené kamiony zůstávají stát na parkovištích a jejich kapacity chybí tam, kde je třeba nárazově zvýšit dodávky.
Dochází k rušení zakázek i k nereálným poptávkám
Dopravcům tak strmě narůstají náklady a oni přitom nejsou schopni na neplánované požadavky zákazníků bezprostředně reagovat.
Generální ředitel skupiny C.S.CARGO Aleš Willert uvedl: „Zákazníci ruší objednávky na poslední chvíli, nebo naopak potřebují nereálné objemy přepravit okamžitě. Kamiony se nám nevracejí vytížené, protože se rozpadají pracně sestavená přepravní kolečka. Někteří zákazníci mají naše návěsy místo skladů. To nám zásadně narušuje ekonomiku přeprav. Chápeme, že je situace složitá, ale takhle to dál nepůjde.“
Nejviditelněji je postižen pro Českou republiku tak důležitý automobilový průmysl. Oznámená dvoutýdenní odstávka výroby ve Škodovce je však pouze špičkou ledovce. Neradostnou situaci zhodnotil prezident ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer: „S problémy ve výrobě se potýká značná část podniků a začínají se tak projevovat dříve nepoznané meze pružnosti a přizpůsobivosti silniční nákladní dopravy. Ty nemusí vyřešit ani nezbytné a výrazné zvýšení cen za dopravu. Podniky také musí obnovit alespoň částečně svou schopnost plánování dopravy, kterou v prázdninovém období čeká z důvodů dovolených další kapacitní zkouška. V opačném případě hrozí, že silniční doprava ztratí schopnost obsluhovat výrobní řetězec a dále roztočí spirálu výpadků generovaných kolapsem dopravy námořní.“
(lan)
Foto: Daimler