Titul Truck of the Year 2025 získal Mercedes-Benz eActros 600

Titul Truck of the Year 2025 získal Mercedes-Benz eActros 600

Ve dnech 17. až 22. září se v Hannoveru uskutečnil veletrh IAA Transportation 2024. I když na silnicích stále převládají vozidla se spalovacími motory, v halách dominoval zcela jiný svět, elektromobilní. A bylo to zřejmé i při předávání ocenění Nákladní automobil roku; titul Truck of the Year 2024 získal Mercedes-Benz eActros 600.

Tohoto předního světového veletrhu pro užitková vozidla a logistiku se letos zúčastnilo téměř 1 700 vystavovatelů ze 41 zemí, což představuje 21procentní nárůst oproti roku 2022. Mezinárodní účast dosáhla rekordních 72 procent a bylo představeno více než 145 světových a evropských premiér. Počet návštěvníků se oproti předchozímu ročníku zvýšil o 10 procent na zhruba 145 tisíc.

„Veletrh IAA Transportation přesvědčivě ukázal, že náš průmysl aktivně podporuje přechod na klimaticky neutrální řešení prostřednictvím investic a inovací. Již jsme vyvinuli a uvedli na trh klimaticky neutrální a digitální řešení, která řeší různé výzvy v oboru. Zároveň se v Hannoveru jasně ukázalo, že největší překážkou pro rychlé, úspěšné a široké zavedení klimaticky neutrálních pohonů je nezbytná infrastruktura - zejména pokud jde o dobíjecí stanice a prozíravé rozšiřování sítě, jakož i vodíkové čerpací stanice. Všechny příslušné zúčastněné strany musí nyní nést odpovědnost, mít jasný plán, pravidelný monitoring a možnosti úprav. Aby došlo k významnému pokroku, musí Berlín a Brusel vytvořit infrastrukturní iniciativu a co nejrychleji ji realizovat,“ řekla prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová, které se na pořádání veletrhu již tradičně podílí.

Vyhlášení vozidel roku 2025

Jako Truck roku 2025 byl oceněn Mercedes-Benz eActros 600, a to za výkonné pohonné ústrojí, jehož základem jsou dva elektromotory o výkonu 400 kW na elektrické nápravě a tři akumulátory LFP, každý o kapacitě 207 kWh, které umožňují dojezd více než 500 km bez dobíjení.

Ocenění Truck Innovation Award 2025 získal MAN hTGX za výkon a jízdní vlastnosti podobné vznětovým motorům, které zajišťuje řadový šestiválcový vodíkový motor MAN H4576 o objemu 16,8 litru.

Mezinárodním autobusem roku 2025 se stal Solaris Urbino 18 hydrogen, titul Dodávka roku 2025 si odvezl nový Renault Master.

V segmentu přípojných vozidel bylo více kategorií. Například Schmitz Cargobull si odnesl vedle první ceny za elektrický chladírenský návěs S.KOe COOL také v ocenění v dalších čtyřech kategoriích.

Bezemisní a digitalizovaná vize budoucnosti

Daimler Truck se na letošním veletrhu IAA výrazně zaměřil na dálkovou dopravu s neutrální bilanci emisí CO2, neboť na segment dálkové dopravy připadají dvě třetiny emisí CO2 ze silniční nákladní dopravy. A nový Mercedes-Benz eActros 600 představuje jedno z řešení, které Daimler Truck dnes nabízí.

Daimler Truck také představil novou značku TruckCharge pro elektrickou infrastrukturu a nabíjení nákladních vozidel.

V jeho expozici byl k vidění například i model FUSO Next Generation eCanter pro svoz odpadu ve zcela elektrickém provedení, Mercedes-Benz GenH2 Truck s vodíkovými palivovými články či nový Mercedes-Benz Actros L s vylepšenou aerodynamikou ve výstavní premiéře. U posledně jmenovaného je zajímavé, že má stejnou kabinu jako nový eActros 600, a to včetně čelní masky, která postrádá výrazné žebrování tak typické pro současná nákladní vozidla poháněná naftou.

Přestaven byl i nový městský autobus Mercedes-Benz eCitaro K s akumulátorovým elektrickým pohonem a kratším rozvorem náprav, a to ve světové premiéře, a nechyběla ani veřejná premiéra nového autobusu Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach.

Kromě svého příspěvku k dekarbonizaci dopravy představil Daimler Truck také svůj pohled do vzdálenější budoucnosti v oblasti digitální transformace a na cestě k softwarově definovaným užitkovým vozidlům. Nejnovější generace nákladních vozidel, reprezentované například modely eActros 600 a Actros L, disponují již evolučně vylepšovanou mechatronickou architekturou, která dokáže zpracovávat data až 20krát větší rychlostí než dosud. Kromě realizace rozšířených funkcí nejnovějších bezpečnostních systémů, jakými jsou Active Brake Assist 6 nebo Active Sideguard Assist 2, se tím zvětšuje prostor pro další zvyšování komfortu řidiče a vylepšování konektivity.

Komplexní služby pro silniční dopravu

Společnost Eurowag oznámila uvedení Eurowag Office, digitální platformy, která byla vyvinutá na základě zkušeností s tisíci zákazníků. Bude poskytovat komplexní služby pro dopravní společnosti a umožní jim optimalizovat své obchodní operace na jednom místě.

Platforma integruje řadu produktů společnosti Eurowag, jako jsou služby řízení dopravy, vozového parku a pracovní doby, platby pohonných hmot a mýtného, vrácení daní, navigace pro nákladní vozidla na míru či služby dekarbonizace. Brzy budou následovat inovativní služby z oblasti financování včetně využití elektronické peněženky. Podle zástupců společnosti platforma pomůže společnostem lépe kontrolovat finance, snížit počet prázdných kilometrů, zredukovat náklady, snížit emise CO2 a plně vyhovět předpisům a regulacím.

Razantní nástup čínských výrobců

Vedle velkého důrazu na elektromobilitu byl v Hannoveru patrný i razantní nástup čínských výrobců do segmentu těžkých nákladních vozidel. Kromě toho, že jejich expozice se prolínaly se stánky evropských výrobců, obsadili i celou halu 14/15. A i když dovoz kamionů z Číny zatím evropské výrobce neohrožuje, to, co bylo k vidění, dává tušit, že i v segmentu silniční nákladní dopravy se záhy může opakovat totéž, co se již dnes děje v elektromobilitě pro individuální dopravu.

Navíc je zde ještě jedna hrozba, nejen co se týče výroby levnějších a stejně kvalitních elektrických vozidel, která mohou zahltit evropský trh – baterie. Evropa, a nejen ona, je na čínskou produkci stále odkázána a navíc, sama nemá ani potřebné suroviny.

Není proto divu, že stánek předního čínského výrobce baterií, společnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), se těšil velkému zájmu návštěvníků, a to nejen těch z Číny, kterých na veletrhu, stejně jako výrobců, bylo požehnaně.

Společnost CATL představila podle slov svých zástupců pro těžké nákladní vozy dva průlomové produkty: TECTRANS - T Superfast Charging Edition a TECTRANS - T Long Life Edition.

Superfast Charging Edition se vyznačuje špičkovou rychlostí nabíjení 4C, která umožňuje 70procentní nabití za pouhých 15 minut. Tato schopnost rychlého nabíjení minimalizuje prostoje vozidel a maximalizuje provozní efektivitu provozovatelů vozových parků.

TECTRANS - T Long Life Edition stanovuje podle výrobce nové průmyslové měřítko s výjimečnou životností až 15 let nebo 2,8 milionu kilometrů. Tato životnost má zásadní význam pro náročný charakter komerčního provozu, zejména ve scénářích s vysokou frekvencí a energetickou náročností, jako jsou přístavní provozy a přeprava sypkých materiálů.

Obě řešení nabízejí podle informací od výrobce dojezd až 500 kilometrů a vyhovují různým provozním potřebám od dodávek do přístavu na krátké vzdálenosti až po dálkovou dopravu.

Jistě, informace o zázračných baterií se v posledních letech objevují často a informacemi o nich to většinou končí. Ale vývoj jde rychle kupředu a představené řešení je plně v souladu s dojezdem vozidel, který začínají nabízet evropští výrobci. Stále ale rozhoduje cena a také dostupnost dobíjecí infrastruktury, jak rychle a v jaké míře se nové technologie budou prosazovat.

Elektřina na výstavišti, nafta před branami

Letošní veletrh IAA v Hannoveru mimo jiné ukázal nejen nové trendy, ale i to, jak se pohled dopravců liší od přístupu výrobců a politiků. Bez ohledu na to, že výrobci jsou již schopni nabízet i těžká nákladní vozidla s delším dojezdem a rychlejším nabíjením, jejich cena je pro drtivou většinu dopravních firem stále nepřijatelná. A že zájem výrobců nabízet takovou techniku, která se skutečně prodává, zde je, bylo to vidět i v expozicích předních výrobců, kteří konvenční techniku rovněž vystavovali.

Potíž je v tom, jakým způsobem rozvoj elektromobility, do které se již investovaly nemalé prostředky, podpořit, aby nakonec nedošlo ke zmaření vynaložených investic, a zároveň jak udržet výkonnou ekonomiku. Dotovat něco, co se samo nedokáže prosadit, z oblastí, které prosperují a které jsou na základě politických rozhodnutí potlačovány a finančně zatěžovány, donekonečna nejde.

Příští ročník veletrhu IAA Transporation se bude konat ve dnech 15. až 20. září 2026 v Hannoveru.

Milan Frydryšek

Foto: IAA Transportation

spinner