2.7. – GXO Logistics, největší světový poskytovatel smluvní logistiky, a Agility Robotics, tvůrce předního dvounohého mobilního manipulačního robota (MMR) Digit, v pátek oznámily, že podepsaly víceletou smlouvu o zahájení nasazení Digitu v logistických operacích společnosti GXO. Tato dohoda, která navazuje na pilotní testování konceptu na konci roku 2023, je prvním formálním komerčním nasazením humanoidních robotů v tomto odvětví a prvním nasazením humanoidních robotů v rámci služby Robots-as-a-Service (RaaS).
Aktuálně
1.7. – Česká republika pokračuje v posilování své energetické soběstačnosti, jejímž základem je omezování energetické závislosti na Rusku. Dne 28. června byla nedaleko Hamburku při ústí Labe do Severního moře slavnostně zahájena stavba prvního německého pevninského LNG terminálu pro zpracování a další transport zemního plynu. Pod taktovkou konsorcia Hanseatic Energy Hub tu tento terminál zahájí provoz už v roce 2027. Ve spolupráci s vládou zasmluvnila loni Skupina ČEZ ve Stade dlouhodobou roční kapacitu 2 miliard metrů kubických.
1.7. – Společnost ČD Cargo v pátek za účasti ministra dopravy Martina Kupky a primátorky města Dagmar Škodové Parmové v Českých Budějovicích slavnostně zahájila provoz nové haly pro opravy nákladních vozů. Díky více než stomilionové investici se výrazně zlepšily pracovní podmínky českobudějovických opravářů a o 15 až 20 procent se navýšila opravárenská kapacita.
1.7. – Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v pátek stavbu posledního úseku dálnice D3 na jihu Čech z Kaplice-nádraží do Nažidel. Je dlouhý 12 kilometrů, bude stát 4,3 miliardy korun bez DPH a postaví ho sdružení firem MI Rouads. Součástí stavby bude 14 mostů, z toho dvě mostní estakády celkem dlouhé 1,5 kilometru. Dálnice se otevře po částech, po prvním úseku se řidiči projedou koncem roku 2026, celý bude hotový v září 2027. Tím bude průjezdná celá jihočeská část D3 od Mezna k rakouským hranicím, řekli dnes novinářům zástupci ministerstva dopravy, ŘSD a zhotovitele.
1.7. – Souhlas s prodejem nebo bezúplatným převodem majetku Správy železnic bude zřejmě nově vydávat ministerstvo dopravy a nebude nutné, aby s ním souhlasila celá vláda. Počítá s tím novela zákona o akciové společnosti České dráhy, kterou v pátek v prvním kole schvalování Sněmovna podpořila. Předloha také nově nastavuje jednání řídícího výboru Českých drah nebo ruší zastaralé právní úpravy úhrady ceny za užívání železniční dopravní cesty. Novelu nyní projedná sněmovní hospodářský výbor.
30.7. – Od 1. července 2024 se po 32 letech fungování mění Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) na Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě (SZVAD). Jeho zájmy zůstávají stejné, hájit své členy a podílet se na tvorbě právních předpisů, které souvisí s podnikáním v silniční dopravě. ADSSS vznikla už v roce 1992, kdy si dopravci ve Středočeském kraji po rozpadu původních podniků ČSAD začali uvědomovat potřebu vzájemné spolupráce.
30.6. – Dne 27. června v Praze proběhlo první Evropské obalové sympozium, které přineslo zajímavé novinky ze světa obalové legislativy. Kromě zástupců české vlády zde vystoupila řada odborníků. Dlouhou diskuzi o obalové legislativě vyvolala například Gunda Rachut z Foundation Central Packaging Register, představitelka německé obalové legislativy, jež promluvila mimo jiné o ústředním registru obalů LUCID, do něhož se musí registrovat každý výrobce, který chce své zboží uvést na německý trh.
30.6. – Společnost Dachser & Fercam Italia získala 50 procent akcií společnosti FERCAM Echo Labs. Tato nezisková společnost, která se věnuje upcyklaci logistického odpadu, bude nadále působit pod názvem „Echo Labs by FERCAM & DACHSER“.
29.6. – Řidiči linkových autobusů budou mít od července vyšší odměnu za dobu čekání mezi spoji. Zvednout by se měla na 140,60 koruny za hodinu, tedy zhruba o 11 korun. Odpovídat by tak nově měla 1,25násobku hodinové minimální mzdy. Návrh vládního nařízení ve středu schválil kabinet, uvedl na tiskové konferenci ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.
29.6. – Společnost DHL Supply Chain otestovala využití zkapalněného biometanu (bioLNG) a hydrogenovaných rostlinných olejů (HVO100) v reálném provozu. Do testu bylo zapojeno pět tahačů s návěsem. Vozidla se pohybovala na svých pravidelných dálkových trasách do Německa a Maďarska. Během tříměsíčního testování byla v případě bioLNG průměrná úspora emisí CO2e 80 %, u HVO100 88 %.