30. srpna 2016
30.8. - Ministerstvo dopravy uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Součástí ceny je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS).
Současný kontrakt s Kapschem na provozování mýtného systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Resort proto navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní. Návrh na prodloužení smlouvy, který vyvolal spor uvnitř vládní koalice, schválila vláda 11. července.
Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za služby v rámci dodatku zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu mýta ušetří stát proti současnosti zhruba půl miliardy ročně, což odpovídá slevě 28 procent. Výsledná cena je součtem všech poptávaných služeb v maximální výši, je však pouze na ministerstvu dopravy, v jakém objemu je bude čerpat. Konečná cena tak může být nižší.
Součástí dohody je i vyřešení sporného dodatku o stavbě nových mýtných bran na úsecích, které získají stavební povolení do roku 2017. Nově dohoda počítá s tím, že Kapsch postaví mýtné brány na dálničních úsecích, které se budou otevírat během uvedeného tříletého období. Nová dohoda rovněž předpokládá součinnost Kapsche při přípravě nového tendru. Společnost tak má předat dokumentaci systému při přípravě nové soutěže. Zároveň počítá s asistencí specialistů Kapsche při předávání systému novému provozovateli vzešlému z výběrového řízení.
„Koaliční vládě se dneškem podařilo rozvázat státu ruce pro další roky, aby mohl být vypsán otevřený tendr pro mýtný systém na další období. Zabránili jsme tím výpadku mýta ve výši deseti miliard korun ročně, které putují na opravy silnic. Napravili jsme také nedostatky původní smlouvy, která nepočítala se svým koncem a s předáním systému jinému provozovateli. Ještě tato vláda tak bude moct vypsat tendr na technologicky neutrální mýtný systém,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dopravy zároveň vybralo projektového manažera, který bude pomáhat s přípravou soutěže na provozovatele nového mýtného systému. Úřad respektoval doporučení hodnotící komise, která v otevřeném výběrovém řízení vyhodnotila jako nejvýhodnější nabídku společnosti Deloitte Advisory. Technologicky neutrální tendr na nový mýtný systém chce ministerstvo dopravy vypsat v příštím roce.
Nejpozději do konce roku 2019 by měl provozovatel vzešlý ze soutěže provoz mýta převzít. Zajištění mýta pro nejbližší období po roce 2016 dnes ministerstvo vyřešilo dodatky ke smlouvě s firmou Kapsch, v nichž dosáhlo výrazné slevy ve výši 28 procent za provoz mýtného systému. Dodatky rovněž zavazují Kapsch k tomu, aby poskytl veškerou potřebnou součinnost k předání systému novému provozovateli. Ministerstvo zároveň plní usnesení vlády tím, že pokračuje v přípravě technologicky neutrální soutěže pro období po roce 2019. Právě s vypsáním této soutěže bude projektový manažer státu asistovat.
Hodnotícím kritériem pro výběr mýtného manažera byla ze 60 procent cena a ze 40 procent úroveň metodiky řízení projektu. V kombinaci těchto dvou kritérii získala nejlepší hodnocení společnost Deloitte Advisory. S cenou 30,4 milionů korun bez DPH předložila druhou nejnižší cenovou nabídku, zároveň prokázala nejlepší úroveň metodiky a znalost právních i technických aspektů mýtného systému.
Do soutěže se přihlásily rovněž společnosti KPMG ČR, Tempest Czech a advokátní kanceláře Volopich, Tomšíček & spol, společnost Cetag, BDO IT a Arthur D. Little. Předpokládaná hodnota zakázky byla 70 milionů Kč. Vítězná nabídka na úrovni 30,4 milionů Kč tedy představuje významnou úsporu, kterou otevřený tendr na mýtného manažera přinesl.
Úkolem projektového manažera bude zpracovat tarifní politiku, podle níž se nastaví budoucí mýtné sazby. Pomůže rovněž připravit zadávací podmínky technologicky neutrální soutěže, v níž stát vybere nový mýtný systém. V dalších fázích se pak mýtný manažer bude podílet na realizaci zadávacího řízení a poskytne podporu ministerstvu při řešení mýtného systému po roce 2019, včetně možného předání systému novému provozovateli.
(tj)