​ČESMAD Bohemia: Sankce v zahraničí mohou být pro dopravce likvidační

​ČESMAD Bohemia: Sankce v zahraničí mohou být pro dopravce likvidační

Němci, Francouzi a nověji také Rakušané uplatňují zákon o minimální mzdě, který dopadá na zahraniční řidiče kamionů, kteří do dané země vezou zboží, případně jej odsud vezou jinam. Pokud tyto státy začnou uplatňovat sankce za nedodržení zákona, bude to pro české dopravní firmy likvidační. Na konferenci v Brně věnované této problematice to minulý týden řekl prezident sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Evropská komise i Evropský parlament v současné době řeší, jak s danou situací naloží. Podle europoslankyně Martiny Dlabajové nejsou národní protekcionistické předpisy v souladu s evropským právem.

Někteří dopravci už ve Francii, která je v kontrolách nejaktivnější, pokuty dostali. „Zatím to bylo několikrát 100 € (2700 Kč) za chybějící dokumenty, o něco vyšší pokuty za přestávky řidičů. Zatím to beru jako daň na oltář současného dění, ale takto nelze pokračovat,“ řekl Vladimír Starosta. Zákony například po dopravcích vyžadují, aby měli různé dokumenty přeložené do němčiny či francouzštiny, předem hlásili v daném státě, kam jedou a co vezou, ve Francii měli například kontaktní osobu, což jsou pro dopravce obrovské náklady navíc.

První s ochranářským zákonem přišlo Německo už na začátku roku 2015. „Snažíme se s tím bojovat, a nejvíc by proti tomu měla bojovat Evropská komise. Ta se tomu věnuje dva roky, ale neudělala nic. Ani nepozastavila vymáhání těchto opatření, dokud se neprokáže, zda jsou či nejsou v souladu s evropským právem. Je z toho vysoce politická záležitost,“ řekla Martina Dlabajová. Podle ní si některé státy „staré patnáctky“ řeší svoje vlastní problémy.

Do Evropského parlamentu by se měla na podzim dostat směrnice o vysílání pracovníků, která řeší podmínky pro zaměstnance, jež vyšle firma do zahraničí. Týká se i dopravy. „Je snaha dopravu z toho vyjmout. Uvidíme, k jakému se dojde kompromisu,“ řekla Martina Dlabajová. Podle ní směrnice rozdělila Evropu více než cokoliv předtím. „Dohoda bude velmi těžká. Západní státy se bojí, že lidé a služby z východní a střední Evropy seberou práci jejich lidem. Proti těmto předsudkům je potřeba bojovat,“ dodala.

Podle Vladimíra Starosty problém vznikl především proto, že někteří dopravci provozují dlouhodobě dopravu na území jiného státu, než kde jsou registrovaní. „To západním kolegům vadí, a po právu. Bohužel zákony dopadají i na běžnou mezinárodní dopravu a výměnu zboží,“ poznamenal Vladimír Starosta. Proto Sdružení ČESMAD Bohemia navrhuje kompromis, kdy by se dopravci vzdali tohoto typu podnikání a běžná mezinárodní doprava by zůstala nedotčená.

Podle něj nejde jen o kamiony, ale obecně o princip fungování volného evropského trhu. „Dané zákony staví lidi proti sobě, může dojít k nenávisti západu a východu či severu a jihu. Je to špatný precedens a kdo má trochu rozumu, měl by přispěchat s kompromisním řešením. Pokud by Evropa takto řešila problémy, tak těžko o nějaké EU hovořit. Bohužel se celá Evropa otáčí doleva. Je to špatně a není jednoduché to lidem vysvětlovat,“ řekl Vladimír Starosta.

(čtk)

spinner