ČESMAD Bohemia: ​„Silniční balíček z Bruselu je pro nás nepřijatelný“

ČESMAD Bohemia: ​„Silniční balíček z Bruselu je pro nás nepřijatelný“

Obsah silničního balíčku, který zveřejnila Evropská komise, bohužel potvrzuje podle českých dopravců všechny neblahé tendence prosazující se nyní v Evropské unii. „Navenek se sice stále mluví o odstraňování bariér, snižování administrativy a jednotné silnější unii, praktické kroky jsou však zcela opačné,“ řekl minulý týden po zveřejnění balíčku prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

„Unii balíček dělí minimálně na dvourychlostní ‚východ‘ a ,západ‘, vznikají stále nová ochranářská opatření, závratným tempem přibývá administrativních bariér a restrikcí a fakticky je tak omezována volná soutěž a volný pohyb služeb. Ve vývoji silniční dopravy definovaném v silničním balíčku je tato situace zcela markantní,“ dodal Vladimír Starosta.

Návrh podle českého sdružení komplikuje fungování mezinárodní dopravy nákladní i autobusové. Pokud řidič v cizí zemi stráví více než tři dny v měsíci, přičemž za den se považuje pobyt delší než šest hodin, pak se na něj budou vztahovat všechny pracovněprávní i mzdové požadavky platné v dané zemi doprovázené zničující administrativní zátěží. Tato opatření by měla řešit problém tzv. nomádských řidičů, kteří se svým kamionem pobývají v cizí zemi i několik měsíců a domů se prakticky nevracejí. Bohužel ale postihnou nejvíc ty dopravce, kteří dělají tu nejběžnější dopravu a přepravy na dvoustranné bázi, například z České republiky do Německa a zpět. Navíc balíček naprosto ignoruje specifika autobusové dopravy, upozornili zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia.

Ani v dalších oblastech nejsou podle sdružení teze obsažené v balíčku realistické. V oblasti bezpečnosti silničního provozu své návrhy komise obhajuje naprosto nepodloženými čísly o „očekávaných“ zlepšeních. Oblast administrativní zátěže je popisována zcela v rozporu se stávající realitou. Návrh vyčísluje údajné stomilionové úspory dopravců, ale tyto „úspory“ počítají ne ze současné praxe, ale ze stavu, co by bylo, kdyby každý stát vyžadoval plnění pravidel pro vysílání obdobně, jako to dnes dělá Francie nebo Rakousko. Naopak balíček zavádí pro dopravce dalších jedenáct administrativních povinnosti.

„Tušili jsme, že tlak bohatších států Evropské unie vnese do přípravy silničního balíčku některé momenty, které dopravcům z nověji začleněných chudších států nebudou vyhovovat. Že se ale stane platformou pro rozdělení jednotného evropského trhu a nastolí pravidla, která nás v praxi vracejí do doby před naším vstupem do EU, nás šokovalo. Silniční balíček je nutné v otázce vysílání řidičů odmítnout a tuto problematiku nově zpracovat s ohledem na zájmy všech zemí EU, nikoliv pouze těch nejsilnějších,“ reagoval na představený silniční balíček generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

(lan)

spinner