8. června 2016
8.6. - Generální ředitelé evropských železnic a společností spravujících železniční infrastrukturu podepsali ve švýcarském Luganu deklaraci o vzájemné spolupráci v oblasti rozvoje vlakové dopravy. Společným cílem je zvýšení konkurenceschopnosti vůči jiným druhům dopravy. Železnice by měla být nejen páteřní součástí pro plánování budoucího dopravního systému v Evropě, ale také jeho koordinátorem.
Rozvoj nových technologií může pro železnici znamenat nejen pokrok, ale také riziko. Přestože je železnice efektivní, rychlá, ekologická a bezpečná, nemá ve srovnání například s automobilovou dopravou rovné podmínky. Na železnici jsou kladeny stále vyšší požadavky, aniž by odpovídajícím způsobem rostla také podpora z veřejných zdrojů. Ředitelé největších evropských železničních společností tak chtějí lépe koordinovat své plány v mezinárodní oblasti a společně vytvářet tlak na politiky, aby smysluplnému budování železniční sítě v Evropě věnovali pozornost a podporu, zejména pak v oblasti vytváření příslušného právního rámce.
ČR preferuje modernizaci železnice ve směru východ-západ
Od loňského podzimu je členem vedení Společenství evropských železnic a infrastrukturních firem předseda představenstva a generální ředitel českého národního dopravce Pavel Krtek. Česká republika tak má příležitost do procesu aktivně zasahovat. „Pro České dráhy to znamená, že musíme zvýšit tlak na modernizaci spojení východ – západ, jehož jsme logickou součástí. Spolu s německými kolegy usilujeme o modernizaci infrastruktury na lince Praha – Mnichov, kde je kvůli stavu trati vlaková doprava nekonkurenceschopná. Kdyby se podařilo zkrátit jízdní dobu ze současných šesti na čtyři a půl hodiny, řada lidí by dala přednost vlaku před auty i letadly. Trať je ale na mnoha úsecích jednokolejná a dokonce není ani celá elektrifikovaná.“ Dalším společným projektem ČD a DB je zlepšení vlakového spojení Praha – Drážďany – Berlín. Stavební práce na 73 kilometrů dlouhém úseku Baruth/Mark – Hohenleipisch ve spolkové zemi Braniborsko zahájily DB v pondělí 30. května. Na rekonstruovaném úseku se zvýší rychlost vlaků na 200 km/h, což má zkrátit cestovní čas mezi Berlínem a Drážďany na 1 h 47 min. (v současnosti 2 h 2 min.). Do roku 2020 bude trať vybavena evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, což umožní další zkrácení cestovní doby. „Cílovým stavem by měla být jízdní doba mezi Berlínem a Drážďany pouhých 80 minut. Dojde tak k dalšímu významnému zkrácení cestovní doby z Prahy do Berlína. Zrychlit spojení Prahy, Drážďan a Berlína je společným zájmem Českých drah, Deutsche Bahn i vlád České republiky a spolkových zemí Sasko, Braniborsko a Berlín,“ doplnil člen představenstva ČD odpovědný za úsek projektů a mezinárodních vztahů Roman Štěrba, který se zahájení prací účastnil. „Na této lince provozujeme v kooperaci s DB moderní soupravy EuroCity a chceme nasadit nejmodernější interoperabilní lokomotivy,“ dodal.
Pokračovat musí i modernizace vozidlového parku
Další cestu k zatraktivnění železniční dopravy vidí šéfové evropských železniční společností v rozvoji elektronického prodeje jízdních dokladů, zlepšení systému informovanosti zákazníků v případě mimořádností, ale také zavádění dopravních modelů „door to door“ a sladění odbavovacích systémů jednotlivých železnic. České dráhy jsou stejně jako jejich partneři v zahraničí připraveny pokračovat v investicích do modernizace vozidlového parku a v souladu se společnou strategií CER své záměry koordinují s národními dopravci jiných evropských zemí. Od státu přitom potřebují pomoc v podobě moderní, rychlé a kapacitní infrastruktury. Klíčová je pro železnici také konkurenceschopné zpoplatnění dopravní cesty v porovnání se silniční dopravou, a to včetně řešení zátěže ekologické elektrické trakce poplatky za obnovitelné zdroje.
Tomáš Johánek