13. dubna 2015
Evropská komise fungovala v prvním čtvrtletí letošního roku pod novým vedením a s novými komisaři a dala o sobě vědět ve všech dopravních oborech. Nebude snad na škodu uvést stručný přehled.
V letecké dopravě došlo k vydání novelizovaného Bezpečnostního seznamu EU, který obsahuje jména aerolinek se zákazem provozu nebo s jeho omezením v Evropské unii (EU Air Safety List). Nově byly do seznamu zařazeny všechny aerolinky z Libye, jež nemohou operovat v evropském letovém prostoru. Podle evropské komisařky pro dopravu Violety Bulcové vedou poslední události v Libyi k situaci, kdy tamní úřad civilního letectví již neplní své mezinárodní povinnosti vztahující se k bezpečnosti tamního letového prostoru. Seznam představuje 398 leteckých společností certifikovaných v 21 zemích a zcela vyloučených z evropského nebe. Patrný je ale i pokrok na straně dopravců z Filipín, Súdánu, Mosambiku a Zambie, který by mohl vést k pozitivním rozhodnutím v budoucnu. Evropská komise rovněž vydala rozhodnutí nazvané Schválené ovládnutí Českých aerolinií. Jde o společnou kontrolu nad českým leteckým dopravcem českými společnostmi Travel Service a Český aeroholding. Šetření Evropské komise potvrdilo, že navržená transakce nepovede k narušení hospodářské soutěže.
Železniční dopravu považuje Lotyšsko, předsedající v 1. pololetí EU, za svůj největší dopravní oříšek a není si jisto, že se jej podaří do léta rozlousknout. Jde pochopitelně o již proslulý 4. balíček drážních předpisů – čtyři technické a jednu politickou normu. A tou je stále nedohodnuté oddělení sítě od provozu při zarputilém odporu Německa. Tezi, že provoz a koleje patří odjakživa dohromady a jejich rozdělování je nebetyčná ptákovina, podporuje samotná paní kancléřka. Evropská komise na jedné straně veřejně ocenila dohodu mezi Francií a Itálií o projektu Lyon – Torino, při kterém půjde o výstavbu základního tunelu v délce 57 kilometrů, ale současně se na Francii hodně obořila za její drážní reformu. Příslušný zákon, platný od počátku roku, jaksi ukrývá ve statutu drážního holdingu SNCF obdobu německého uspořádání. A je to ředitelství EU pro hospodářskou soutěž, které od Francie požaduje v krátké době zodpovězení mnoha otázek. Nedosti na tom: Evropská komise zažalovala Dánsko u Evropského soudního dvora za neúplnou a nesprávnou aplikaci evropských pravidel drážní bezpečnosti (direktiva 2004/49/EC). Předchozí vytýkací řízení se totiž minulo účinkem.
Na úseku silniční dopravy se Evropská komise především obrátila na 18 členských států ohledně nedostatků v aplikaci evropského práva o řidičských průkazech. Přitom nejvíce připomínek se týká České republiky a Finska. EU nás žádá, aby se řidičské průkazy vydávaly pouze osobám, jež jsou u nás normálními rezidenty. Jde tu o boj s tak zvanou turistikou kolem řidičských průkazů, která s sebou nese riziko snižování důvěryhodnosti systému řidičských průkazů v EU. Další připomínky se týkají kategorií nákladních vozidel a malých autobusů i malých motocyklů a kontrol při zajišťování kvality řidičských zkoušek.
V Evropském parlamentu byla schválena pravidla pro stíhání dopravních přestupků v zahraničí. Ta umožňují členským státům vyměňovat si informace k identifikaci řidičů, kteří v cizině spáchali vážné přestupky, včetně tzv. velkých zabijáků: překročení rychlosti, nerespektování světelné signalizace, nepoužití bezpečnostních pásů a řízení pod vlivem alkoholu. A Mezinárodní unie silniční dopravy IRU žádá EU a její státy o spolupráci při potírání stále se zvyšujícího počtu nelegálních imigrantů, kteří se snaží dostat do cílových míst v unii nákladními auty.
V námořní dopravě podnikla nová paní dopravní komisařka podnětný krok: setkala se s lídry 20 největších evropských přístavů za účelem výměny názorů na budoucí přístavní politiku. Podle ní totiž patří přístavy mezi hlavní evropská zařízení, která přispívají k hospodářskému růstu, zaměst-nanosti a zajišťování energie. Proto je třeba tato zařízení chránit a rozvíjet. Aktuální je zlepšovat napojení přístavů na dopravní sítě a usnadňovat investice i inovace.
Ve vnitrozemské plavbě dostala Evropská komise vysvědčení, které si nedá za rámeček. V čerstvé zprávě Účetního dvora EU (ECA) mimo jiné stojí, že se neplní stanovený cíl převádět nákladní dopravu ze silnice na vnitrozemské lodě. Mezi rokem 2001, kdy byl cíl formulován, a rokem 2012 – posledním rokem se statistickými údaji – se podíl nákladní dopravy na řekách a kanálech výrazněji nezvýšil: pohybuje se kolem šesti procent. Proto ECA došel k závěru, že strategie vnitrozemské plavby „není efektivně naplňována“. Překlad na lodě ztroskotal zejména proto, že se neodstraňují kritická místa a překážky na vodních cestách. ECA proto přišel se svými experty k řadě doporučení, jež mají přispět k nápravě této situace.
Na úseku dopravní politiky vyhlásila Evropská komise veřejnou konzultaci k poločasu její Bílé knihy, pokrývající období let 2011 až 2020. Text výzvy uvádíme na jiném místě dnešních Dopravních novin.
Jiří Kladiva