19. března 2016, Jiří Kladiva
Jestliže před měsícem jsme na tomto místě konstatovali, že v nové celosvětové dohodě o klimatu se doprava a logistika jmenovitě nevyskytují, dnes zjišťujeme, že se doprava dostala na pořad vůbec nejvyšší světové politické sešlosti, a sice Valného shromáždění Organizace spojených národů v New Yorku. Za společné podpory 84 států zde byla přijata rezoluce s názvem Za těsnou spolupráci mezi všemi druhy dopravy k podpoře udržitelných multimodálních tranzitních koridorů. Není bez zajímavosti, že hlavním iniciátorem rezoluce byl Turkmenistán.
Rezoluce byla přijata na základě konsenzu. Jejími hlavními podporovateli byly všechny země Střední Asie a významný počet zemí z Asie, Evropy, Latinské Ameriky a Afriky. Obsahuje hlavní klauzule z takzvané Ašchabadské deklarace, která byla přijata v září 2014. Odtud zřejmá turkmenská iniciativa. Deklarace má poskytnout rámec pro kooperaci mezi všemi druhy dopravy ve prospěch průběžné přepravy zboží v rámci dopravních koridorů mezi regiony. Podtrhuje se význam koordinace činností mezi již existujícími platformami na poli dopravy, jako jsou nám nepříliš známá Světová partnerství pro udržitelnou dopravu, Partnerství pro udržitelnou dopravu s nízkou emisí CO2 a Skupina přátel udržitelné dopravy.
Rezoluce OSN je též zaměřena na speciální potřeby rozvojových zemí bez přístupů k moři, včetně vytvoření a rozvoje efektivních tranzitních dopravních systémů, které je napojí na mezinárodní trhy. Je třeba připomenout, že generální tajemník OSN přišel s iniciativou svolat první světovou konferenci o udržitelné dopravě ke konci roku 2016. Turkmenistán navrhl uspořádat ji v Ašchabadu; návrh byl předběžně přijat na zasedání Skupiny poradců pro udržitelnou dopravu během Pařížské konference o změně klimatu, které se generální tajemník OSN rovněž účastnil.
Zmíněná Ašchabadská deklarace ze září 2014 je produktem mezinárodní konference na vysoké úrovni o roli dopravy a tranzitních koridorů při zajišťování mezinárodní spolupráce. Vedle vlády Turkmenistánu byla spoluorganizátorem celá řada mezinárodních organizací, počínaje dvěma hospodářskými komisemi OSN – pro Evropu a také pro Asii – přes vídeňský sekretariát Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) a její ašchabadské centrum až po Mezinárodní unii silniční dopravy IRU. Záměrně věnuji trochu více pozornosti této mezinárodní sestavě, protože jsme si jaksi přivykli, že šéfrežisérem mezinárodního dění v dopravě je Evropská komise EU – a ejhle, zde to tedy jde bez ní, i když jsou ve hře také významné dopravní koridory mezi Evropou a Asií.
Je tu i další nástroj, významný pro dopravu, vypracovaný na půdě nejvýznamnějších mezinárodních organizací světa. Jmenuje se úmluva o usnadňování obchodu a stojí za ní Světová obchodní organizace (WTO). Úmluva má mimo jiné představovat zcela nový právní rámec pro mezinárodní obchod. Řada významných hlasů však naznačuje, že úmluva je mnohdy politickými místy podceňována. Světová spediční federace FIATA (náš svaz SSL ČR je členem) proto nedávno svolala do Ženevy pracovní setkání odborníků – jednak k výměně názorů na mezinárodní dokument samotný a jednak na budoucí roli speditérů, kterou ovlivní. A zde není ve stanoviscích jednota. Na jedné straně se poukazuje, že čím většího se v obchodě dosáhne zjednodušení, tím méně bude zapotřebí speditérů jako prostředníků a poskytovatelů služeb. Podle jiných má být opak pravdou, protože očekávané zvýšení obchodních výměn a objemů by posloužilo všem aktérům. Vstup nové úmluvy v platnost je podmíněn podpisy 107 členských států WTO, kterých se má dosáhnout střednědobě poměrně snadno.
Pohleďme také přes západní hranici na dvě zajímavé akce u sousedů. Spolkové ministerstvo dopravy vypracovalo akční plán německé nákladní dopravy a logistiky a zveřejnilo jej na internetu. V 52stránkovém dokumentu úřad formuluje hlavní linie rozvoje sektoru dopravy – mezi jiným s ohledem na mezinárodní logistické postavení země, dopravní infrastrukturu, lepší síťové provázání všech oborů dopravy, přepravu zboží přátelskou životnímu prostředí, jakož i na celkovou udržitelnost a dobré pracovní podmínky. Na rozdíl od dřívějších verzí plánu byly zcela nově pojaty kapitoly Digitalizace a Infrastruktura. „S akčním plánem nastavujeme výhybky pro výkonově silnou dopravu a logistiku v Německu,“ řekla Dorothee Bärová, koordinátorka spolkové vlády pro nákladní dopravu a logistiku. Akční plán chce ministerstvo déle udržovat ve formě „živého dokumentu“ a průběžně jej aktualizovat. Plán je připomínkován profesními svazy, jež vůči některým částem neprojevují nadšení; kupříkladu zástupci silniční dopravy postrádají ustanovení o potřebě odstraňovat v evropské dopravě tzv. sociální dumping a zlepšovat pracovní podmínky.
Druhá akce se rovněž týká iniciativy spolkového ministerstva dopravy – jde o vznik Inovačního fóra nákladní a osobní dopravy – hlavně té pozemní. Zakládací akt provedl ministr dopravy A. Dobrindt za účasti vedoucích představitelů profesních svazů silniční, železniční a říční dopravy, jakož i logistiky. Fórum má podporovat modernizaci infrastruktury v dopravě a investice do silnic, kolejí, vodních cest a IT. Při setkání uvedli zástupci svazů své hlavní současné problémy – mezi nimi nedostatek odborných pracovních sil, financování dopravních infrastruktur, zastaralost propustí na vodních tocích nebo potřebu posilovat ve světě logistickou značku Německa. Svazy uvedenou iniciativu uvítaly, protože pociťují nutnost dialogu mezi všemi obory dopravy – též pokud jde o dopravu osob. Ministerstvo utváří menší pracovní tým, který bude pro fórum připravovat témata k projednání. Příští setkání má být letos na podzim.
Rakousko má nového ministra dopravy. Ke změnám ve vládě došlo v rámci příprav na volbu spolkového prezidenta, když jedním z prezidentských kandidátů je její člen. Ministrem dopravy se stal sociální demokrat Gerald Klug (48), dosavadní ministr obrany a sportu. Rodák ze Štýrského Hradce má titul doktora práv; v horní komoře parlamentu vedl frakci své strany.
Jiří Kladiva