30. března 2015
Obsazení významných postů v resortu dopravy schopnými manažery, zveřejnění uzavřených smluv i uhrazených faktur nejen samotného ministerstva dopravy a významný posun v otázce liberalizace české železnice či přípravy PPP projektů – to jsou jen některé výsledky dosavadní práce ministra dopravy Dana Ťoka. V pátek 13. března uplynulo právě sto dnů od jeho nástupu do funkce.
Samotný ministr označil za úspěch svého dosavadního působení v čele vládního resortu dopravy především personální stabilizaci Ředitelství silnic a dálnic ČR, do jehož čela nastoupil Jan Kroupa, či vyhlášení veřejné soutěže na provozovatele státem objednaných rychlíků mezi Plzní a Mostem od poloviny prosince 2016. Ministerstvo prý také dosáhlo lepších podmínek u stávajícího dodavatele registračních značek. Problém naopak ministr Dan Ťok připustil v přípravě tendru na nového provozovatele českého mýtného systému, podle jeho slov již velmi pravděpodobně nebude možné vybrat vítěze tak, aby se mohl ujmout správy systému od ledna 2017, tedy po skončení platnosti smlouvy se společností Kapsch. „Stávající smlouva neřeší přechod systému od současného dodavatele na jiného provozovatele, který by z výběrového řízení mohl vzejít. Budeme si tedy muset koupit nějaký čas navíc,“ prohlásil Dan Ťok. V praxi bude mít „čas navíc“ zřejmě podobu nějakého dodatku smlouvy se společností Kapsch s omezenou časovou platností, maximálně rok a půl.
Opravovat se bude 24 hodin denně, sedm dní v týdnu
Jedním z hlavních témat, kterému se ministr na výroční tiskové konferenci věnoval, byla doba rekonstrukce a oprav zejména klíčových silničních komunikací. „Chceme rekonstruovat a opravovat přednostně v noci a ve dne nechat řidiče jezdit bez zbytečných uzavírek,“ řekl dále. Pokud prý jde v zahraničí osvětlit opravované úseky komunikací tak, aby se na nich mohlo pracovat i v noci, půjde to i u nás. Letos chce ministerstvo dopravy zahájit výstavbu více než 100 kilometrů nových silnic, v příštím roce dokonce přes 240 kilometrů. „Zahájíme dlouho očekávané stavby dvou úseků dálnice D3 u Veselí nad Lužnicí, čímž se dostaneme až k Českým Budějovicím, a úsek rychlostní komunikace R4 Skalka – Kříž u Příbrami. V příštím roce chceme tempo zahajovaných komunikací ještě zvýšit,“ potvrdil ministr dopravy.
Stavět se má rychleji a levněji
Dalším cílem současného vedení ministerstva je zkrátit průměrnou dobu výstavby komunikací z dnešních 12,5 roku na polovinu. V přípravě je nový zákon o veřejných zakázkách, což by měla být transpozice nové a platné směrnice Evropské unie, a novela stavebního zákona, která umožní jednotné povolovací řízení. Ministerstvo dopravy ale nechce spoléhat jen na nové zákony. „Potřebujeme najít cestu, jak urychlit výkupy pozemků a územní přípravu staveb. Například uzavírat smlouvy o budoucích smlouvách na pozemky už v době, kdy ještě není vydáno stavební povolení atd. Jsme v úzkém kontaktu s Pozemkovým fondem – s cílem snadnější směny pozemků,“ pokračoval Dan Ťok. Ten se také vyslovil pro nulovou toleranci dodatečného navyšování vysoutěžených cen jednotlivých projektů. Potvrdil rovněž záměr ministerstva dopravy stavět některé komunikace v rámci spolupráce PPP.
Vhodnými komunikacemi jsou rychlostní silnice R4 a R7
Jako vhodné komunikace pro tyto projekty jsou rychlostní silnice R4 a R7, které nejsou v evropské prioritní síti (TEN-T), a není tak možné na jejich výstavbu využít evropské dotace. Ministr Ťok chce důkladně připravit soutěže na možné partnery státu pro výstavbu částí uvedených komunikací a vrátit projektům PPP reputaci pošramocenou zejména krachem využití privátního kapitálu pro stavbu dálnice D47. PPP projekty zpravidla fungují tak, že namísto státu komunikaci postaví soukromý investor, který následně od státu dostává peníze za to, že ji provozuje a udržuje v chodu.
Tomáš Johánek