2. března 2015
Evropská komise vypracovala návrh úpravy některých částí odbavovacích procedur, které budou součástí široce koncipované změny Celního kodexu EU (UCC). Pro kontejnerovou námořní dopravu EK předpokládá, že rejdaři bez vlastních lodí / námořní spedice (kategorie NVOCC – Non-Vessel Operating Common Carriers/Freight Shippers) budou muset vyplňovat vstupní souhrnné celní prohlášení (ENS), jak dnes činí oceánská rejdařství.
ENS je nutné vyplněné odeslat evropským celním orgánům nejpozději 24 hodin před tím, než je kontejner naložen na loď pro přepravu do některé ze zemí EU v rámci oceánské přepravy. EK po dlouhých letech přiznala, že bylo chybou nezahrnout NVOCC do „pravidla 24 hodin“ již od roku 2006. Pro Světový svaz rejdařů WSC (World Shipping Council) bylo vždy toto opomenutí zcela nelogickým a nesystémovým krokem, který opakovaně kritizoval.
Druhou připravovanou zásadní změnou je, že Evropská komise chce získat údaje o jasné identitě kupujícího a prodávajícího ještě před naložením importovaného zboží na loď. Namísto přeposílání dat od importéra (jako je tomu v případě procedury ve Spojených státech) bude chtít EK údaje po námořním přepravci / NVOCC, případně po příjemci. Označení subjektu bude třeba vyplnit do ENS před zahájením nakládání zboží na loď.
WSC ovšem v této souvislosti upozorňuje na možné problémy: údaje o kupujícím či prodávajícím bývají někdy předmětem obchodního tajemství, a není proto jednoduché předepsat povinnost odhalovat citlivá dat přepravcům či příjemcům. Databázové systémy rejdařů ani v současné době nemají zavedena příslušná pole pro tento typ informací. Výhrady k požadavkům EK zformuloval WSC v lednovém pozičním dokumentu. WSC úzce spolupracuje s Evropským svazem zasilatelů ESC, Evropským sdružením spedičních svazů CLECAT i Evropským svazem rejdařů ECSA, aby společně zvrátily záměr EK vyžadovat odhalení identity kupujícího či prodávajícího na formuláři ENS.