9. února 2015
Ministři dopravy členských zemí EU na prosincovém jednání schválili řadu opatření pro zajištění bezpečnějšího provozu na evropských mořích. Akční plán navazuje na celoevropskou strategii posilování bezpečnosti na moři z června 2014 a přináší komplexní přístup k řešení všech vážných ohrožení, kterým evropská plavba čelí. Plán je také příspěvkem EU k podpoře globálního námořního provozu. Koncept vychází z přesvědčení, že masivní investice do námořního sektoru mají smysl pouze tehdy, je-li možné v maximálním rozsahu zajistit bezpečné prostředí.
Akční plán předpokládá implementaci na evropské i národní úrovni. Stanovuje pět klíčových oblastí spolupráce:
- Posílení akceschopnosti EU navenek – je třeba lépe využívat nástroje, které má Evropská unie k dispozici, a to včetně intenzivnějšího politického dialogu.
- Sdílení informací z námořní výstražné služby a průzkumu – je třeba zaměřit se na vytvoření společné platformy pro sdílení bezpečnostních dat.
- Posílení možností rozvoje – je například nezbytné podpořit po-užití duálních technologií.
- Spolupráce v oblasti analýzy rizik – rizikový management, ochrana strategické námořní infrastruktury a posílení schopnosti rychlé reakce na krizové situace.
- Posílení výzkumu a vylepšení školení personálu působícího v oblasti námořní bezpečnosti.
Schválený postup obsahuje využití stávajících nástrojů a procedur i nová řešení. Námořní doprava má globální charakter a vyžaduje spolupráci na všech stupních – místní, regionální, státní (vládní) i mezinárodní. Za zavedení zhruba 130 specifických kroků akčního plánu odpovídá EU společně se všemi členskými státy. Důležitá je rovněž mezinárodní platforma Úmluvy OSN o námořním právu stejně jako Program sledování kritických námořních tras. Kvalitní podněty přinášejí výsledky činnosti Kontaktní skupiny pro sledování pirátství u somálských břehů a zkušenosti z vojensko-bezpečnostní protipirátské mise Atalanta.