Evropská unie

Evropský parlament dal zelenou aerodynamičtějším kamionům

Evropský parlament dal zelenou aerodynamičtějším kamionům

Evropský parlament odsouhlasil v březnu nová evropská pravidla pro bezpečnější a ekologičtější nákladní vozidla (viz směrnici 2013/0795), která připravila Evropská komise. Tato nová legislativa umožní výrobcům vyvíjet aerodynamičtější vozidla, která mají snížit spotřebu o sedm až deset procent, omezí tak emise skleníkových plynů a rovněž zvýší bezpečnost silniční dopravy.

„Tato konečná podpora ze strany Evropského parlamentu je významným úspěchem, který nás posouvá o krok blíže k tomu, abychom měli na našich silnicích lepší nákladní vozidla. Povede to také k nižším emisím a menšímu počtu zraněných v provozu a nižším nákladům dopravců na palivo. A umožní to rovněž průmyslu vyrábět nová nákladní vozidla a zůstat konkurenceschopným na globálním trhu. Toto hlasování vydláždí cestu členským zemím unie ke konečné dohodě, aby společnost mohla začít těžit z výhod těchto nových pravidel,“ uvedla dopravní komisařka Violeta Bulcová.

Větší bezpečnost provozu

Tato nová pravidla přinesou řadu důležitých změn, například v bezpečnosti provozu. Současná hranatá přední část kabiny může v případě dopravní nehody přispět k horším následkům při srážce. Zmenšuje také pole výhledu řidiče, což je zvláště nebezpečné pro chodce a cyklisty na křižovatkách. Naopak více zakulacený tvar výhled zlepšuje a v případě nízké rychlosti, typické v městském provozu, se při nárazu snižuje riziko vážného zranění. Podle Evropské komise je také až jedna třetina kontrolovaných vozidel v Evropě přetížena, což nejenže způsobuje škody na silnicích, ale vede i k ohrožení bezpečnosti. Rovněž palubní systémy umožňující kontrolu hmotnosti propojené s digitálním tachografem a dynamické vážení na silnicích dovolí mnohem konzistentnější kontroly v jednotlivých zemích. Přetěžování nákladních vozidel stojí podle komise daňové poplatníky ročně 950 milionů €.

Menší dopad na životní prostředí

Doprava v Evropské unii spoléhá téměř zcela na ropu a ropné produkty jako na hlavní energetický zdroj, který kryje přibližně 95 procent jejích potřeb. Snížení spotřeby nákladních vozidel o sedm až deset procent v důsledku lepší aerodynamiky proto může mít podle Evropské komise výrazný ekonomický a ekologický dopad. A pro dopravce to bude znamenat při ujetí typických sto tisíc kilometrů v dálkové dopravě roční úsporu kolem 5000 €. Navíc nová pravidla umožní i dále zvýšit hmotnost nákladních vozidel a autobusů kvůli těžším bateriím nutným pro instalaci alternativních pohonných systémů (hybridních a elektrických). Přepravní kapacita se však měnit nebude. Nová opatření by měla mít dopad i na kombinovanou dopravu, neboť se mají dotknout i 45’ kontejnerů, aby bylo jednodušší je překládat mezi loděmi, kamiony a železničními vagony. Předpisy, které v současné době limitují rozměry nákladních vozidel, sahají do roku 1996 (směrnice 96/53/ES) a je třeba je již aktualizovat. Nová pravidla ještě musí schválit Rada EU, což se očekává v nejbližší době, a je třeba také aktualizovat legislativu týkající se schvalování vozidel, a to ještě dříve, než nová vozidla začnou být uváděna na trh.

Bez standardů pro spotřebu

Podle evropské federace pro dopravu a životní prostředí Transport & Environment Evropská komise propojí nové bezpečnostní požadavky pro nákladní vozidla s chystanou úpravou celého bezpečnostního rámce silniční nákladní dopravy v roce 2016. Zastánci inovativního designu podle federace litují, že Evropská unie nebude následovat příkladu Spojených států a nestanoví striktně nové standardy spotřeby paliva pro kamiony. Federace Transport & Environment také upozornila, že Evropská komise původně navrhovala, aby nová dobrovolná pravidla platila již od roku 2017. „Členové Evropského parlamentu toto stanovisko podpořili, avšak zástupci vlád členských zemí EU trvali na odsunutí účinnosti až do roku 2025, a to zcela evidentně pod tlakem lobbistů automobilového průmyslu. Nakonec se podařilo termín zkrátit o tři roky, ačkoli skutečný harmonogram není jasný a závisí na odsouhlasení nových bezpečnostních pravidel,“ uvedla federace ve svém prohlášení.

Nová legislativa pro kamiony je důležitá

Federace Transport & Environment také uvedla, že každý rok zhruba 15 procent všech smrtelných nehod v Evropě (kolem 4200 mrtvých) proběhne za účasti nákladních vozidel. Kamiony jsou podle této statistiky dvakrát nebezpečnější než osobní vozidla a nová studie Evropské komise tvrdí, že nový design kabin nákladních vozů může ušetřit až 900 životů ročně, uvedla federace. Dohodu o nových pravidlech pro nákladní vozidla a autobusy na půdě Evropského parlamentu uvítala také Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Přístup Evropského parlamentu navíc podporuje kampaň IRU Smart Move, která si klade za cíl zdvojnásobit do roku 2020 používání autobusů na evropských silnicích na úkor individuální osobní dopravy.

„Snížení spotřeby, pokud bude skutečně takové, jak se o něm nyní hovoří, je pro nás sice dobrou zprávou, ale na druhou stranu nás mrzí, že zvětšení rozměrů vozidel se nedotkne přepravní kapacity, která by rovněž vedla ke snížení nákladů i k větší efektivitě silniční dopravy. V současné době již některé země umožňují přeshraniční provoz větších souprav a ani při jejich dřívějším testování v provozu nedošlo k nějakým komplikacím. Je proto škoda, že Evropská komise ani parlament nevyužily této možnosti, aby spojily dvě prospěšné věci, které spolu navíc souvisejí, a neschválily i provoz vozidel s větší přepravní kapacitou a nosností,“ uvedl zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Jan Medveď. To, že má dojít k úpravám rozměrů u 45’ kontejnerů a zvýšení hmotnosti dvounápravových autobusů v unii na 19,5 tuny, je podle něj však přínosné.

(lan)

spinner