30. července 2016, Milan Frydryšek, čtk
Mezinárodní unie silniční dopravy vyzvala před dvěma týdny francouzské orgány, aby odložily implementaci zákona Loi Macron, neboť stále nebyly k dispozici základní požadavky na jeho plnění ze strany provozovatelů silniční dopravy. Odklad jeho účinnosti podpořila již i Evropská komise.
Naprostý nedostatek základních informací o registračních povinnostech nebo registračních formulářích činí jakoukoliv aplikaci francouzského zákona o minimální mzdě na provozovatele mezinárodní silniční dopravy zcela nemožnou a nepřijatelnou, uvedla IRU. Dopravci proto znovu vyzvali Evropskou komisi, aby urychleně podpořila moratorium na francouzský zákon, přinejmenším do doby, než budou ujasněny základní právní otázky, budou k dispozici informace pro sektor silniční dopravy a bude také vytvořeno přechodné období na adaptaci na nové podmínky.
„IRU vyjádřila velmi reálné obavy ohledně francouzského zákona již před více než rokem. Upozornili jsme na problémy s praktickými důsledky Loi Macron a upřesnili, že tyto problémy by se zvětšily, pokud by provádění nebylo důkladně plánováno a vysvětlováno v přímém dialogu s odvětvím. Tyto naše výhrady zůstaly do dnešního dne bez reakce,“ řekl prezident IRU Christian Labrot.
„Je velkým zklamáním, že francouzské orgány doposud nevyslechly žádný z rozumných požadavků odvětví silniční dopravy. Je zcela jasné, že jen pár dní před zamýšleným vstupem nařízení v platnost na ně nejsou francouzské úřady připraveny. Je naprosto špatné a nepřijatelné, aby za tuto nepřipravenost bylo penalizováno odvětví silniční dopravy, a to až do výše 500 000 €. Na francouzských silnicích můžeme očekávat po 1. červenci naprostý chaos, pokud se vláda rozhodne uplatňovat tuto špatně připravenou a zavádějící legislativu. Jediným rozumným řešením je moratorium,“ dodal Christian Labrot. IRU žádala a doufala, že před zahájením realizace Loi Macron francouzské orgány vyčkají na výsledek šetření Evropské komise ohledně německého MiLoGu, protože tyto dvě iniciativy jsou založeny na stejném konceptu. IRU proto vyzvala k rychlému dokončení šetření Evropské komise.
Proti minimální mzdě i Hospodářská komora
K protestu proti zákonu o minimální mzdě, který zavedlo loni Německo a od 1. července vstoupil v platnost i ve Francii, se v červnu připojila i Hospodářská komora ČR. Podle komory jde o způsob, jakým chtějí obě země vytlačit ze svého trhu levnější dopravce. Proti ochranářským opatřením Francie a Německa už dříve vystoupil ministr dopravy Dan Ťok a Sdružení ČESMAD Bohemia. „Fakticky jde o vytlačení levnějších konkurentů, hlavně ze střední a východní Evropy, z trhu,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Kromě dodržování minimální mzdy platné ve Francii čeká firmy dopravující zboží do Francie rovněž řada administrativních povinností, včetně překládání dokumentů, které musí mít řidiči v kabině vozu, do francouzštiny.
Plošná minimální mzda platí v Německu od začátku loňského roku. Německé ministerstvo práce zákon vykládá tak, že na 8,50 € (235 Kč) za hodinu mají nárok všichni zaměstnanci po tu dobu, kdy pracují na území Německa, včetně řidičů dopravních firem z jiných zemí. Ti by u sebe měli mít odpovídající doklady, které dokazují, že takové peníze skutečně berou. Podobné nařízení má od 1. července vstoupilo v platnost i ve Francii, přestože německý zákon více než rok posuzuje Evropská komise. V červnu obě země na problém upozornila. Německu už kvůli této věci poslala v pořadí druhou výzvu. Jde o první krok v řízení, které může po několika stupních skončit až u unijního soudu. Komise zdůraznila, že plně podporuje zásadu minimální mzdy, domnívá se ale zároveň, že německé a francouzské systematické uplatňování těchto předpisů na všechny dopravní operace na jejich území nepřiměřeně omezuje svobodu poskytování služeb a volného pohybu zboží.
ČESMAD Bohemia: „Končí volný pohyb“
Zákonem nazývaným Loi Macron Francie de facto ruší dohody o volném pohybu osob, zboží a služeb, uvedlo v předvečer nového opatření Sdružení ČESMAD Bohemia. „Nejenže tento zákon požaduje, aby všichni řidiči byli placeni podle francouzských zákonů, tedy minimálně zhrua 50 000 Kč měsíčně, ale také pro všechny zahraniční dopravce zavádí nesplnitelné byrokratické povinnosti znemožňující vjezd do Francie. Mezi ně patří ustanovení odpovědného zástupce přímo ve Francii, vybavení řidiče dokumenty ve francouzštině obsahujícími osobní údaje řidiče i zaměstnavatele, podrobnosti o mzdě, cestovních náhradách, stravném, ale také překlad pracovní smlouvy řidiče, případně i smlouvy kolektivní,“ upozornil mluvčí sdružení Martin Felix.
Evropská unie je podle něj překvapena Brexitem, ale přitom nečinně přihlíží, jak si její členové budují další nové byrokratické bariéry. Je snad myslitelné, aby řidiči mezinárodní kamionové a autobusové dopravy byli v blízké budoucnosti vybaveni dokumenty ve všech 24 oficiálních jazycích EU, navíc obsahujícími citlivé údaje a neveřejné obchodní informace?
Na adresu Británie německá kancléřka Angela Merkelová řekla: „Kdo vystoupí z Evropské unie, nemůže očekávat, že se zbaví povinností, ale bude nadále užívat všech práv.“ Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř k tomu dodal: „Je zajímavé, že i přesto Německo vnucuje svůj zákon MiLoG a Francie obdobný zákon Loi Macron ostatním členským zemím EU, byť nejsou kompatibilní s unijním právem a narušují legislativu jednotlivých států. A tato šikana je zaměřena i na země, které z unie zatím nevystoupily. S takovýmto přístupem jich patrně bude rychle ubývat.“
Protože situace byla minulý týden akutní a sdružení očekávalo, že od 1. července budou ve Francii tisíce českých vozidel, obrátil se prezident sdružení Vladimír Starosta na premiéra Bohuslava Sobotku se žádostí o jeho osobní intervenci na nejvyšší mezinárodní úrovni.
(lan/čtk)