Violeta Bulc (Evropská komise)

„Jednou z priorit je zavedení jednotného jízdního dokladu“

„Jednou z priorit je zavedení jednotného jízdního dokladu“

Jedním z velkých témat Generálního ředitelství pro dopravu Evropské komise (DG Move) pro následující léta je zavedení konceptu jednotného jízdního dokladu. Před dvěma týdny v Bruselu to na setkání s evropskými novináři uvedla dopravní komisařka Violeta Bulc. „Vzhledem k novým tématům je to pro mě strhující období být komisařkou pro dopravu. Digitalizace hýbe dopravou a otevírá zcela novou úroveň příležitostí pro podnikání i obyvatele,“ uvedla Violeta Bulc s tím, že její dlouhodobější vizí je podnítit vznik širokého fóra, které by v příštích pěti letech vedlo k manifestaci této vize. „Věříme, že v dopravní oblasti můžeme poskytnout obyvatelům novou nabídku služeb a doprava se stane efektivním nástrojem při uspokojování potřeb občanů i podnikatelské sféry,“ řekla.

„Například můj první sen o motivátoru se týká zavedení jednotného jízdního dokladu. Byla bych ráda, kdyby občané mohli na jednom místě dostat lístek z bodu A do bodu B bez ohledu na to, jaký druh dopravy přesně použijí, jakým vlakem či autobusem pojedou apod. Plánujete-li tedy výlet z Lisabonu do Helsinek, systém by vám měl nabídnout nejlepší trasu a kombinovat různé dopravní mody,“ řekla Violeta Bulc. K tomu je podle ní nutný zdroj dat, který pokrývá všechny druhy dopravy a umožňuje vytvářet velice efektivní transmodální logistické služby, jež dovolí nabídnout nejúčinnější, nejlevnější i nejdražší alternativu a také navrhnout žádoucí trasu pro dopravu zboží. „Pokud si myslíte, že to nyní možné je, tak nikoli. A bude nutno vynaložit velké úsilí, aby toho bylo dosaženo,“ řekla Violeta Bulc. Je proto podle ní zapotřebí nabídnout veřejnosti nový systém pro přechod z jednoho modu na druhý, který umožní nabízet tento druh služeb.

Zlepšení infrastruktury

Obsluha jednotného evropského trhu přináší podle komisařky řadu zajímavých aspektů a je třeba nacházet obecněji platná řešení, například při zpoplatňování silniční infrastruktury. Je podle ní nutno zajistit, aby tržby byly investovány zpět, protože infrastruktura je často stará a není konkurenceschopná. „Nevím, jak to, že jsme dovolili dostat se k tomuto bodu, ale dovolili jsme to. Nyní proto musíme najít způsob, jak dostat dopravu zpět na úroveň, která může být dobře podporována obchodními modely a zároveň zvyšovat kvalitu života evropských občanů,“ uvedla Violeta Bulc.

Evropská komise podle ní také chce v co největší možné míře podnítit zlepšení evropské energetické základny, protože Evropa potřebuje snížit svou energetickou závislost. A Evropa zde hraje důležitou roli, protože 35 procent veškeré energie využívané v Evropě je spotřebováváno dopravou a 94 procent z ní pochází z ropy. „To je pro mě šokující a když jsem viděla tato čísla, chtěla jsem okamžitě začít něco dělat,“ řekla Violeta Bulc. Evropská komise proto chce silně podpořit agendu alternativních paliv, povzbudit zavádění nových konceptů a podpořit i elektrifikaci v dopravě. „Skutečnost, abychom udrželi sociální standard, udržitelný rozvoj a podpořili zelenou agendu, je pro nás velkou výzvou a je nutno přijít v této oblasti s inovativním způsobem myšlení,“ řekla Violeta Bulc s tím, že je třeba výrazně podnítit inovace na technické úrovni, v oblasti služeb i obchodování.

„Velice mě povzbudilo, že v posledních dvou měsících jsem potkala neuvěřitelné lidi ze všech zainteresovaných oblastí, jako jsou například ředitelé nejdůležitějších evropských dopravních společností i průmyslu, a viděla jsem, že každý z nich si uvědomuje, že inovace jsou zapotřebí. A že je nutno být mnohem dynamičtější při prosazování evropských řešení, aby bylo možné financovat výzkum a vývoj a Evropa byla lídrem v oblasti rozvoje zelené energie. Postupujeme zde tedy ruku v ruce a doufám, že s mými kolegy z generálního ředitelství pro dopravu i z jiných komisariátů dosáhneme skutečně trvalých kroků,“ řekla Violeta Bulc.

Milan Frydryšek

spinner