27. února 2015
SOUL/PRAHA (27.2.) – Zkrácení cesty na pražské letiště, zkušenosti s chytrou kartou pro dopravu nebo řešení problémů při výstavbě silnic. To byla mimo jiné témata jednání českého ministra dopravy Dana Ťoka s jeho korejským protějškem Suh Seoung-hwanem. Oba ministři se setkali v rámci návštěvy české vládní delegace v jihokorejském Soulu.
Ministr dopravy Dan Ťok je pro využití zkušeností jihokorejských firem při výstavbě železnice v České republice. „Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ říká ministr. Podobně má ministr dopravy zájem, aby se vybudovalo moderní a zároveň rychlé spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.
Tendry na jednotlivé části stavby by mohl být vypsány do tří až čtyř let, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. V současnosti připravuje správce železniční sítě – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) studii proveditelnosti, která by měla být hotová do poloviny roku. Na podzim by tak podle Neřolda mělo být jasné, jakou variantu budoucí tratě ministerstvo vybere.
Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského se v současnosti uvažuje o čtyřech variantách lišících se například tím, odkud se odbočka na letiště povede, nebo otázkou, zda má být rychlíkové spojení vedené takzvaným Pražským Semmeringem. To vychází z požadavků EU, která žádala napojení letiště prostřednictvím rychlíkových spojů. Zatímco spoje vedoucí po kladenské trati by končily na Masarykově nádraží, spojení přes Semmering by cestující dopravilo na pražské Hlavní nádraží.
V současnosti je podle Ptačinského zřejmé, že trať na letiště by měla být dvojkolejná a elektrifikovaná. Celá stavba by měla vznikat po částech a celkem stát zhruba 20 miliard korun. Jako posun v jednáních označil mluvčí i nedávné odstoupení Prahy 6 od požadavku vést železnici pod touto městskou částí v tunelu. Radnice podle něj souhlasila s lacinější variantou části trati vedené na povrchu a části v zářezu, což je pro správu železnic, která je investorem budoucí stavby, ekonomicky schůdné.
Velkou inspirací pro Českou republiku je jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. Zatímco se hlavní město Praha nedokáže rozhodnout mezi elektronickou a papírovou jízdenkou, v Jižní Koreji existuje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi. „Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ dodal ministr Dan Ťok.
Český i korejský ministr se společně shodli, že při budování nových dálnic, silnic, železnic a jakýchkoliv dalších komunikací je potřeba myslet na propojení všech dopravních prostředků. Zároveň je nutné, aby se o všech plánech diskutovalo s dotčenými obyvateli a nevládními organizacemi, které chtějí mít o stavbách detailní přehled.
(tj/čtk)