2. března 2015
Další pokus o liberalizaci železniční rychlíkové dopravy je tu. Ministerstvo dopravy na počátku února vyhlásilo soutěž na nového dopravce, který bude státem objednané rychlíky provozovat mezi Plzní a Mostem od poloviny prosince 2016. Úřad od soutěže očekává zlepšení podmínek pro cestující.
Ministerstvo plní usnesení vlády, které jej pověřilo, aby zahájilo liberalizaci osobní dálkové železniční dopravy. První linka, která se bude soutěžit, je Plzeň – Most. Dopravci mají dostatek času připravit své nabídky, lhůta na podání přihlášek je stanovena na sedm měsíců. Vítěz nabídkového řízení začne provozovat rychlíky od počátku platnosti jízdního řádu 2016/2017 a jejich chod bude zajišťovat 15 let. „Podporuji otevření trhu, proto ještě v tomto roce vyhlásíme soutěže na dalších pěti tratích,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Jako další v pořadí by se měla soutěžit „dvojlinka“ v dieselové trakci Liberec – Pardubice a Liberec – Ústí nad Labem, následně pak soubor linek v elektrické trakci Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb. Jako poslední přijde na řadu opět dieselová linka Ostrava – Krnov – Olomouc.
„Ve všech případech očekáváme od dopravců nabídky, které pomohou zvýšit komfort pro cestující a zároveň udrží platby státu na přijatelné úrovni,“ doplnil k liberalizaci Dan Ťok. Na rozdíl od předchozí neúspěšné soutěže na provoz dotované linky mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov nepožaduje nyní ministerstvo zcela nová vozidla. Měla by ale být schválená pro jízdu alespoň stokilometrovou rychlostí, bezbariérová a vybavená zásuvkami a wi-fi připojením, uvedl úřad v dokumentaci nabídkového řízení.
Po otevření trhu volá řada konkurentů Českých drah, například Arriva nebo National Express. „Jsme rádi, že ten proces znovu začal, do výběrových řízení se chceme hlásit. Doufáme, že už nenastane žádné zdržení,“ řekl šéf tuzemské Arrivy Daniel Adamka. Arriva původně chtěla na trase Plzeň – Most jezdit už od letošního roku. Její nabídka, kterou vloni společnost poslala ministerstvu dopravy, ale podle úřadu nesplňovala všechny potřebné náležitosti, proto o rok prodloužil smlouvu s Českými drahami. Podobně neslavně skončila i výše uvedená soutěž na trať Ostrava – Krnov – Olomouc, do které se přihlásil pouze RegioJet podnikatele Radima Jančury a právě Arriva.
(tj/čtk)