13. dubna 2015
Ministerstvo dopravy jedná s kraji o prodloužení železničního memoranda. Současná dohoda (viz DN 13/15), která vznikla za vlády premiéra Jana Fischera, představovala závazek vlády přispět krajům částkou 2,6 miliardy Kč ročně na financování regionálních železničních spojů. Minulý týden na sjezdu Odborového sdružení železničářů (OSŽ) to řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Parametry nové dohody zatím dojednané nejsou. Kromě podpory osobní dopravy v krajích jedná úřad i o úlevách pro nákladní železniční dopravu. „Memorandum pokládám za velice užitečné. Desetiletá spolupráce, která probíhala a teď bude dobíhat v nejbližším období, poprvé zajistila spolehlivou dopravní obslužnost v regionech,“ řekl předseda vlády Bohuslav Sobotka. Desetileté období Českým drahám přineslo stabilitu a poskytlo prostor a peníze na obnovu vozidlového parku národního dopravce. Zlepšení kvality přepravy na železnici podle premiéra poznali i cestující.
Postupná by podle Bohuslava Sobotky měla být i liberalizace železničního trhu, aby se dopravce mohl na vstup konkurence na dotované linky připravit. Zájem státu podle něj spočívá v udržení drah v pozici silného dopravce, který bude schopný se vypořádat s konkurencí. Zároveň je potřeba hledat způsoby, jak drahám ulehčit splácení dluhu, který přesáhl 30 miliard Kč.
Dalším problémem tuzemské železnice je podle premiéra opožděná výstavba moderních rychlostních spojení. V této kategorii Česko za západní Evropou zaspalo a úkolem současné vlády by mělo být v projektech vysokorychlostní železnice výrazně pokročit. O napojení rychlostních tratí už nyní Česko jedná s partnery v Německu, zejména v Sasku a Bavorsku. Konkrétní projekty pro jejich výstavbu ale stále nejsou.
Podle ministra dopravy jsou v oblasti nákladní dopravy v jednání další úlevy pro provoz takzvaných jednotlivých vozových zásilek, kdy každý vagon vlaku směřuje k jinému klientovi. Úlevy chce stát hledat v poplatcích za průjezd železniční tratí. O konkrétní podobě bude úřad teprve diskutovat s managementem firmy Cargo, jež nyní většinu těchto ztrátových zásilek vozí. „Chceme se totiž vyvarovat situace, kdy by Cargo tyto zásilky přestalo převážet a tento druh zboží by se přesunul na silnice,“ doplnil ministr. Slevy za použití železniční dopravní cesty prosadil už v roce 2013 exministr dopravy Zbyněk Stanjura. V roce 2014 představovaly pro ČD Cargo tyto úlevy úsporu 300 milionů Kč. Podle odhadu ministerstva dopravy znamenaly rovněž udržení 25 tisíc tun zboží na železnici, které by v opačném případě bylo nutné dopravovat po silnicích kamiony.
(čtk)