Tendr na provozovatele mýtného systému

Ministr dopravy Ťok má do 14 dnů vypracovat návrh na vyhlášení mýtného tendru

Ministr dopravy Ťok má do 14 dnů vypracovat návrh na vyhlášení
mýtného tendru

PRAHA (5.3.) – Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má do 14 dnů vládě předložit návrh dalšího postupu vyhlášení tendru na výběr kamionového mýtného po roce 2016. Po jednání koaliční rady o situaci na ministerstvu dopravy to uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Příprava vyhlášení obřího tendru nabrala v poslední době výrazné zpoždění. Současnému provozovateli, společnosti Kapsch, smlouva skončí na konci roku 2016.

Vláda chce podle Sobotky otevřený tendr. „Teď se hledá rozumné technické řešení," uvedl Sobotka. Urychlené řešení soutěže na mýtné byl jedním z hlavních úkolů, kterými Ťoka premiér pověřil při jeho loňském jmenování. Ministerská pracovní skupina počátkem letošního roku nahradila takzvaného mýtného manažera. Toho ministerstvo dopravy po rok trvající soutěži nevybralo a tendr na tohoto mýtného poradce zrušilo.

Podle nedávného vyjádření Ťoka mýtná expertní skupina nepřinesla řešení, které by dokázalo bezpečně zajistit, že se tendr na výběr kamionového mýtného po roce 2016 podaří stihnout. Na skutečnost, že zpožděnou přípravu tendru nepůjde dohnat, poukazují dopravní experti déle než rok. „Zaspalo se velmi výrazně. V roce 2012 se mělo začít tvrdě pracovat a ne že se koncepce zpracovává až teď v roce 2015," uvedl Ťok.

Expertní tým představil ministrovi několik variant možného postupu v přípravě tendru, všechny prý ale poukazovaly na nedostatek času. Optimální varianta, kdy by stát vypsal technologicky neutrální soutěž, ve které by zájemci mohli, ale nemuseli využít stávající systém mýtných bran, by potřeboval na zavedení výrazně více času. Nový provozovatel by mohl na základě této koncepce začít s výběrem mýtného od roku 2019, tedy s dvouletým zpožděním.

Nejrychleji a tedy včas by naopak šlo vysoutěžit systém, který by počítal jen s použitím mikrovlnného systému, který už v Česku existuje a pouze jej doplnit o službu takzvaného jednotného evropského mýta. Ta umožňuje dopravcům projet celou EU s jednou mýtnou palubní jednotkou a jehož zavedení po ČR požaduje Evropská unie. U této soutěže ale hrozí riziko toho, že ji napadnou uchazeči s tím, že je ušitá na míru společnosti Kapsch, která systém provozuje v současnosti.

(čtk)

spinner