7. prosince 2014
PRAHA (7. 12.) – Nový ministr dopravy Dan Ťok plánuje zrušit soutěž na projektového manažera pro mýtný systém, protože podle něj není potřeba. Není zastáncem toho, aby nyní přibylo zpoplatněných úseků silnic, protože stav komunikací se nezlepšil. Soutěž na nového provozovatele mýtného systému by rád vypsal do druhého čtvrtletí příštího roku. Řekl to v rozhovoru pro MF Dnes.
Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je jedním z hlavních úkolů nového ministra. „Čas na vypsání soutěže ještě je. Budu muset zrušit celou soutěž na projektového manažera, nemyslím si, že ho potřebujeme," řekl Ťok deníku. Plánuje se podívat, jak fungují mýtné systémy v jiných zemích. Množství placených úseků nyní rozšiřovat nechce. „Myslím, že se stav silniční sítě zásadně nezlepšil natolik, abychom mohli zvyšovat rozsah zpoplatnění,“ dodal.
Projektový manažer mýtného systému měl podle ministerstva dopravy zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Následně měl vypracovat zadávací dokumentaci k tendru na provoz mýta. Výběr projektového manažera už měl vítěze, ministerstvo ale koncem listopadu připustilo námitku vyloučeného uchazeče. Nabídkami se tak měla znovu zabývat výběrová komise.
Ťok také MfD řekl, že by rád alespoň na jedné dopravní stavbě vyzkoušel zapojení soukromého kapitálu formou partnerství s veřejným sektorem, tedy takzvané PPP. „Mám v hlavě zhruba tři projekty, kde bychom to mohli využít. Jedním je rychlodráha na letiště, silnice R35 z Hradce Králové do Mohelnice a pokračování dálnice D3 z Českých Budějovic na rakouské hranice," uvedl.
Plánuje také zveřejňovat všechny smlouvy, u kterých to bude možné, včetně těch na malé zakázky. „V podmínkách výběrových řízení bude zakotveno, že veškeré nabídky v soutěžích bude možné zveřejnit. Funguje to v Polsku, proč by to nemohlo jít i u nás?" podotkl nový ministr.
(čtk)