20. ledna 2017
20.1. - Ministr dopravy Dan Ťok a rakouský ministr dopravy, inovací a technologií Jörg Leichtfried potvrdili připravenost propojit dálnice D3 a S10. „Na území Jihočeského kraje probíhá souběžná výstavba čtyř úseků a v přípravě jsou další úseky této důležité liniové stavby. Jihočeská část má být dokončena v roce 2021 a klíčové je pro nás propojení D3 s rychlostní silnicí S10, které jsme stvrdili podpisem dvoustranné mezinárodní smlouvy,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Dálnice D3 je v současné době nejrozestavěnější dálnicí v České republice, se zahájením středočeské části D3 se počítá až v roce 2024. Další prioritní projekt představuje dobudování rychlého silničního spojení ve směru Brno – Mikulov – Vídeň. Na české straně byla dokončena tahová studie úseku Pohořelice – státní hranice a samostatným projektem je obchvat Mikulova, jehož příprava probíhala i v době neexistence zásad územního rozvoje. Realizace této stavby by měla proběhnout v letech 2018 – 2021.
Železniční spojení Praha – Vídeň představuje pro Českou republiku významný železniční tah, který je součástí evropského Východního a východo-středomořského koridoru. Na území ČR je celý úsek trati modernizován pro rychlosti do 160 km/h, v úseku Brno – Břeclav s cílem rychlost navýšit až na 200 km/h. Česká strana proto podpořila záměr rakouské strany o modernizaci úseku Vídeň-státní hranice až na rychlost 200 km/h. Velmi pozitivně pak obě strany hodnotily spolupráce národních dopravců, především zavedení vlaků Railjet na lince Praha – Vídeň – Graz, čímž došlo ke zvýšení komfortu cestujících a celkové atraktivity tohoto spojení.
Na trati z Prahy do Lince probíhá na českém území v současné době rozsáhlá modernizace, která vytvořila podmínky pro zavedení rychlého železničního spojení přes hraniční přechod Horní Dvořiště – Summerau. Od prosince 2016 mohou expresní vlaky již na části železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic využívat rychlost 160 km/h, což se projevilo podstatným zkrácením jízdních dob. Z Prahy do Českých Budějovic je možné dojet již za 2 hodiny, do Lince pak za 4 hodiny. Dalším záměrem je dosáhnout zavedení rychlého segmentu v celé délce trasy Praha – Linec, s možností přestupu na vlaky Railjet ve směru Salzburg – Zürich.
Obě strany si také předaly informace o sociálních aspektech v silniční dopravě nebo mluvily o otázce zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. „Rozumím tomu, že německá vláda chce na silnicích zavést mýto pro osobní auta. Na druhou stranu ale souhlasím i s panem ministrem Leichtfriedem, že by to neměl být systém, který je diskriminační. Z dnešního pohledu to totiž vypadá tak, že mýto má být uplatněno pouze pro řidiče z jiných zemí, což za diskriminační považujeme. Finální podobu zákona, kterou by Němci měli předložit a nechat schválit Evropskou komisí, jsme ale ještě neviděli. Vyhrazujeme si tedy právo vidět, jak je zákon napsán, a pak se k němu buď přidáme, nebo nepřidáme. Pokud by měl být diskriminační, tak s ním nesouhlasíme,“ doplnil ministr Ťok.
(tj)