26. října 2014
OSTRAVA (26. 10.) – Investice do dopravní infrastruktury, kamiony v obcích či přeplněná centra měst. Tyhle a mnohé další otázky rozpoutaly živou diskuzi mezi zástupci ministerstva dopravy, kraje, měst a obcí a představiteli firem na Business snídani „Bezpečnost v dopravní infrastruktuře Moravskoslezského kraje“, kterou zorganizovala společnost Magnus Regio.
Moravskoslezský kraj vzhledem k husté síti silnic a kolejí investuje množství finančních prostředků do dopravní infrastruktury. Na příští rok má nachystané dopravní stavby a rekonstrukce za 1,1 miliardy korun. „Komfort cestování bude v příštím roce menší, ale je to proto, že chceme mít naše komunikace v co nejlepším stavu,“ vysvětlil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Daniel Havlík.
Peníze poplynou jak z krajského rozpočtu, tak z dojíždějícího Operačního programu Doprava, který mají tamní radní v plánu dočerpat do posledního halíře. „Co nepostavíme do roku 2015, na to už dotace z končícího programovacího období nedostaneme,“ řekl Havlík a dodal, že letos kraj investoval do dopravní infrastruktury 750 milionů korun. Investice do oprav silnic přitom usnadňují i změny zákonů. „Minulý rok jsme prosadili vyhlášku, díky které je možné konat opravy na silnici s podstatně jednodušším projednáním na uzavírku. Množství rekonstrukcí je díky tomu v letošním roce rekordní,“ přiblížil Martin Janeček z Odboru strategie Ministerstva dopravy.
Z hlediska nových staveb jsou priority kraje pro toto i příští programovací období jasné. „Moravskoslezský kraj patří k těm nejlepším co do připravenosti staveb. V příštím programovacím období nám to umožní realizovat ty nejdůležitější projekty – přestavbu silnice R48 a obchvat Frýdku Místku,“ přiblížil Janeček. Náměstek hejtmana Daniel Havlík k tomu dodal, že pokračují práce i na tahu I/11. Nezaspalo se ale ani na železnici. „Prioritou je vybudování nové železniční tratě na letiště Mošnov, proběhla ale i řada drobnějších staveb, například zabezpečení 17 železničních přejezdů,“ uvedl Vladislav Kalup z Drážního úřadu.
Přípravu dopravních staveb by měla do budoucna ovlivňovat i stanoviska policie, a to například k objížďkám či dopravnímu značení. Role policistů byla zmiňována i v souvislosti s regulací kamionové dopravy, která trápí mnoho obcí. Řešit by to měla novela zákona, kterou plánuje prosadit Ministerstvo dopravy. „Kamion by podle ní nesměl vjet na místní komunikaci, pokud by v tom místě neměl místo nakládky či vykládky,“ uvedl Janeček. Podle Havlíka by se však toto nařízení dalo obejít pomocí fiktivních spedičních skladů nebo dalších triků. Důležitá je podle něj celková změna pravidel hry.
Řešení problému s kamiony by mohly přinést moderní technologie, které předestřeli zástupci firem. Problémem je ale zakotvení těchto technologií v zákonech a následné mezistátní vymáhání pokut. „Legislativa má zpoždění ve srovnání s tím, jak se nám vyvíjí detekční systémy,“ připustil Janeček z Ministerstva dopravy. Vývoj technologií v oblasti řízení dopravy a telematiky je bezesporu nezadržitelný. Pomoci by mohly také s problémem zvyšujícího se množství aut na silnicích a množství parkovacích míst.
Pomoci s dopravou může i zkvalitnění MHD a upřednostnění jiných forem dopravy před tou individuální. „Dnes zažívá renesanci kolejová doprava. V našem kraji na to máme ideální podmínky,“ poznamenal Miroslav Bezděk ze Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Pro Ostravsko a Karvinsko například padl návrh vlakotramvaje.
Náměstek hejtmana Havlík však upozornil na to, že kolejová doprava často nedokáže cenově konkurovat té silniční. „Autobusy jezdí za čtvrtinovou cenu oproti vlakům,“ uvedl a upozornil na to, že regionální vlaky, které by řešily problém s příměstskou dopravou, musí také dávat přednost rychlíkům, a jsou proto pomalé. Pohodlí a rychlost mohou přitom být pro cestující důležitější než peníze. Dokazují to i zkušenosti z Frýdku Místku, kde zavedení MHD zdarma nevedlo k závratnému navýšení počtu cestujících a úbytku aut.
(red)