​Po MiLoGu a Loi Macron vstoupil v platnost rakouský LSD-BG

​Po MiLoGu a Loi Macron vstoupil v platnost rakouský LSD-BG

V Rakousku platí od 1. ledna zákon o boji se mzdovým a sociálním dumpingem (tzv. LSD-BG), který ukládá zahraničním dopravcům, aby platili řidičům minimální mzdu podle rakouské kolektivní smlouvy (8,27 €/h až 10,22 €/h). Vztahuje se na bilaterální přepravy a na kabotáž. Tranzitní přepravy zákonu nepodléhají.

Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia se opět opakuje stejná situace jako v případě Německa a Francie. Zahraniční dopravci se o novém opatření dozvídají v době, kdy vstupuje v platnost, a nejsou známy přesné podmínky. Navíc Rakousko přichází s tímto krokem v době, kdy stále běží infringement Evropské komise s Německem a Francií. Sdružení se proto již obrátilo na ministerstvo dopravy i na europoslance, aby je podpořili v jejich odmítavém stanovisku vůči tomuto opatření.

„V Německu (MiLoG) naštěstí zatím platí moratorium na kontrolní činnost, ve Francii (Loi Macron) jsou našim firmám ukládány kauce ve výši 135 € (jedná se o zhruba desítky případů), pokud nemají deklarace o vyslání. Sdružení ČESMAD Bohemia zatím drží pozici, že nelze zákonu vyhovět, pokud zákazník nepřiplatí na zvýšené náklady. K tomu se většina zákazníků nemá. Přesto mnoho dopravců hlavně z jiných zemí deklarace vyplňuje, formální požadavek plní, ale požadovanou mzdu ani náhodou neplatí. Od 27. prosince 2016 je účinný podobný zákon v Itálii, kde se vztahuje na kabotážní přepravy. Srozumitelné a jasné informace i v tomto případě chybějí. A nyní je zde i rakouský zákon, který má dost široký záběr. Rakousko je pro české dopravce zcela klíčovou zemí, a pokud bude plnění zákona vynucováno, bude to pro ně těžká rána,“ upozornilo sdružení.

Řešení by mohl přinést tzv. silniční balíček

Situace se zaváděním minimálních mezd v oboru dopravy je podle dopravců stále absurdnější. „Naše sdružení od listopadu jedná s německým sdružením BGL a sdruženími z východního bloku (plus se Španělskem a Portugalskem) o možném kompromisu, který by mohl být deklarován nejlépe pod hlavičkou Mezinárodní unie silniční dopravy IRU jako společná pozice silničního sektoru k silničnímu balíčku ještě nyní na jaře. Pochopení pro kompromis nacházíme zatím spíš na západě než na východě. Potvrzuje se, že hlavním trnem v oku jsou tzv. nomádští řidiči, tedy situace, kdy je vozidlo z východu a jeho řidič deponován na několik měsíců v západní zemi EU. Nedělá nelegální kabotáž, ale i tak velice vadí místní konkurenci. Proto ty snahy o povinné návraty domů nebo zákazy týdenních odpočinků v kabinách,“ upozornili představitelé sdružení europoslance v dopise, kde je zároveň žádají o pomoc a podporu při následném projednávání silničního balíčku v Evropském parlamentu.

Z kontrol v Rakousku mají čeští dopravci velké obavy, protože jsou zde velice nesmlouvavé a Rakousko je pro ně jednak významná cílová destinace a jednak důležitá tranzitní země.

Ministerstvo dopravy ČR minulý týden potvrdilo, že tato problematika bude projednávána i na setkání ministra dopravy Dana Ťoka s jeho rakouským rezortním kolegou Jörgem Leichtfriedem v tomto týdnu v Praze. Sdružení ČESMAD Bohemia také požádalo Dana Ťoka, aby vedle tzv. sociálních opatření se svým kolegou jednal rovněž o sektorovém zákazu jízdy pro nákladní vozidla přepravující některé komodity po dálnici A12 mezi Kufsteinem a Innsbruckem.

Toto opatření podle dopravců porušuje unijní pravidla. Rovněž by uvítali uzavření dohody o vzájemném uznávání nízkoemisních plaket. 

(lan)

spinner