30. října 2014
PRAHA (30.10.) – Ministerstvo dopravy vybralo projektového manažera, který bude pomáhat s přípravou soutěže na provozovatele nového mýtného systému. Hodnotící komise složená z expertů z resortu dopravy a zástupců akademické obce vyhodnotila jako nejlepší nabídku společnosti Arthur. D. Little. Hodnotícím kritériem byla nabídková cena a úroveň metodiky. Ministr dopravy Antonín Prachař stanovisko komise potvrdil a v souladu se zákonem o veřejných zakázkách jeho úřad oslovil vítěznou společnost. Po uplynutí zákonných lhůt budou zahájena jednání o uzavření smlouvy.
Ministerstvo dopravy obdrželo v otevřeném řízení na projektového manažera celkem šest nabídek. Dvě z předložených nabídek musela komise vyloučit, protože předložené závazné vzory smluv nebyly podle názoru komise v souladu s požadavky zadávací dokumentace. Komise se jednoznačně shodla na tom, že vady těchto nabídek neumožňovaly uzavřít smlouvu tak, aby mohl být její předmět řádně plněn. V bodovém hodnocení nabídek, kde nabídková cena měla váhu 60 procent a vzorová metodika 40 procent, se nejlépe umístila nabídka společnosti Arthur D.Little. Nabídková cena je 23, 568 milionu korun, maximální cena přitom byla 100 milionů korun.
Úkolem projektového manažera bude především zajistit přípravu a realizaci výběrového řízení pro pokračování výběru mýtného na pozemních komunikacích v ČR od roku 2017. V první fázi má projektový manažer za úkol zpracovat podrobnou studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýta. Na základě posouzení nákladů a výnosů předloží Ministerstvo dopravy nejvhodnější variantu k projednání vládě. Kabinet pak schválí cílový model výběru mýta a Ministerstvo dopravy spolu s projektovým manažerem připraví zadávací podmínky soutěže na samotného dodavatele mýtného systému.
Do časového harmonogramu přípravy tendru může promluvit i další postup účastníků soutěže na projektového manažera. Případná odvolání mohou mít za následek výrazné zdržení harmonogramu celé zakázky. Ministerstvo dopravy bude případná zdržení v harmonogramu prací řešit včas a s péčí řádného hospodáře.
Antimonopolní úřad už jednu stížnost na zadání soutěže řeší. Podle informací ČTK jde o rozpor v uznávání referencí, které ministerstvo po zájemcích požadovalo. Úřad nejprve uvedl, že nebude akceptovat reference na předchozí zakázky poskytované subdodavateli. Pár dní před vypršením termínu pro odevzdání závazných nabídek ale uvedl, že reference od subdodavatelů uzná.
Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů. Ani současnému vedení ministerstva se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo. V únoru ministr Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků, i po této úpravě ale měl být projektový manažer známý na přelomu srpna a září. Průtahy v tendru by mohly nahrát současnému dodavateli. S tím by zřejmě musel stát dohodnout prodloužení kontraktu v případě, že se nepodaří najít včas provozovatele v řádném výběrovém řízení.
(tj/čtk)