2. srpna 2016, čtk
Vláda minulý týden schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má nynější dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard Kč. Rozhodnutí kritizuje opozice i konkurent Kapsche, firma SkyToll. Také ve vládní koalici předcházela souhlasu ostrá výměna názorů, ČSSD připomínala, že proti prodloužení se vyslovily vládní komise. Podle premiéra Bohuslava Sobotky má být příští rok vypsán tendr na nového provozovatele mýta.
Vláda podle ministra dopravy Dana Ťoka schválila materiál s odůvodněním veřejné zakázky s názvem Zajištění provozu Systému elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, nadlimitní veřejné zakázce zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí.
Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele v řádném tendru. „Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,“ řekl Dan Ťok.
Ministerstvo nyní může s Kapschem začít vyjednávat o detailech prodloužení smlouvy. Dan Ťok ale očekává, že někdo napadne postup ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). To dříve avizoval výběrčí mýta na Slovensku SkyToll, který má o provoz českého mýta zájem. Rozhodnutí vlády zkritizovala opozice. Šéf ODS Petr Fiala vyzval Dana Ťoka k odchodu, výběr mýta od ledna 2017 je podle něj ohrožen. Předseda Starostů a nezávislých Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu s Kapschem jeho strana právně napadne. „Přichází v úvahu podnět na státní zastupitelství nebo trestní oznámení na neznámého pachatele,“ řekl. Dan Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.
Během tříletého trvání prodloužení smlouvy s Kap-schem by chtělo ministerstvo dopravy najít nového provozovatele výběru mýta v otevřené soutěži. Ta by měla být vypsána nejpozději v polovině roku 2017, řekl minulý týden novinářům Bohuslav Sobotka. Dan Ťok podle premiéra také dostal za úkol informovat do konce července vládu o tom, jak příprava tendru postupuje.
Bohuslav Sobotka zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. „Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2017,“ řekl premiér.
Kabinet podle něj akceptoval doporučení na řešení situace, které ministerstvo dopravy předložilo. „Ministr dopravy je člen vlády, který je odpovědný za tuto oblast. Přišel s návrhem, který podložil odbornými posudky, a vláda se tedy přiklonila k tomu řešení,“ vedl Bohuslav Sobotka.
Již koncem roku 2013 za vlády Jiřího Rusnoka oznámilo ministerstvo dopravy záměr vypsat soutěž na manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po konci smlouvy s Kapschem v roce 2016. Již tuto soutěž ale provázela řada problémů stejně jako následnou přípravu samotného tendru na výběr mýta. V prosinci 2015 ministerstvo připustilo, že nestihne vybrat nového provozovatele systému v řádném řízení do konce smlouvy s Kapschem.
SkyToll pokládá prodloužení smlouvy za nezákonné
Prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch bez výběrového řízení je podle slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, nezákonné. Firma, která dlouhodobě usiluje i o správu českého mýta, se proti němu bude bránit zákonnými prostředky. Po jednání vlády to řekl mluvčí SkyTollu Anton Bódis.
„SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění) je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním,“ uvedl Anton Bódis. Zda podá návrh na prošetření postupu ministerstva u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), firma po jednání vlády neuvedla.
Kapsch postup vlády vítá
„Vítáme, že vláda odblokovala situaci, a nic už tak nebrání dojednání podmínek pro budoucí provozování mýta v Česku. Věříme, že se nevyskytnou další komplikace, které by celý proces zabrzdily, a stát bude i v příštích letech vybírat od kamionů miliardy korun,“ uvedl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch v České republice.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.
(čtk)