18. prosince 2014
Sazby mýtného na německých dálnicích a rychlostních komunikacích na základě analýz silničních nákladů k 1. lednu 2015 mírně klesnou, a to v důsledku výrazného poklesu úrokových sazeb od posledního základu pro výpočet sazeb mýtného z roku 2007. Pro spolkové dálnice a rychlostní silnice bude zavedena průměrná sazba mýtného (náklady na infrastrukturu). K tomu se bude připočítávat příplatek zohledňující externí náklady (znečištění ovzduší) odvíjející se od emisní třídy provozovaného vozidla. Vozy s nejekologičtější normou Euro 6 dostanou vlastní zvýhodněnou kategorii mýtného, v praxi to bude znamenat, že budou zcela osvobozeny od příplatku za způsobené externí náklady.
Spolkovému svazu nákladní dopravy, spedice, logistiky a zásobování BGL se chvatně přijatá třetí novela zákona o mýtném na spolkových dálnicích nelíbí: upozorňuje na „zběsilé tempo“ schválení návrhu normy kabinetem bez předchozí odborné diskuse všech zainteresovaných. Výsledkem budou podle představitelů BGL kuriózní výpočty poplatků a různé další nesrovnalosti. Úprava přináší nejen novou samostatnou kategorii vozidel nad 7,5 tuny. O výši mýtného bude nově rozhodovat pouze počet náprav současně s překročením limitu 7,5 tuny, což bude znamenat, že vozy s vyšší hmotností, ale nižším počtem náprav zaplatí v důsledku nižší částku mýtného ve srovnání s kamiony převážejícími menší náklad rozložený jako zátěž na více náprav. A další problém: dvounápravový tahač s přívěsem (do čtyř tun celkové hmotnosti) zaplatí vyšší mýtné než dvounápravový standardní kamion o hmotnosti 16 tun. Čtyřnápravový nákladní vůz s celkovou hmotností 7,5 tuny bude platit mýtné ve stejné výši jako čtyřnápravová souprava o celkové hmotnosti 38 tun.
Novinkou je také zpoplatnění lehkých nákladních vozidel do 7,5 tuny, pokud mají připojený přívěs. BGL toto kritizuje s odůvodněním, že pořízení elektronických palubních mýtných jednotek OBU bude pro autodopravce nákladné, protože budou muset investovat i v případě, že jejich lehké nákladní vozy budou příležitostně spadat do sledované kategorie. Druhá varianta – manuální odpočet mýtného – je náročnou procedurou a v případě chyb hrozí provozovateli nepříjemně vysoké pokuty. Autodopravcům s vozovým parkem této kategorie, kteří by přívěsy potřebovali použít byť jen sporadicky, vznikne velké dilema – ani v jednom případě ale není řešení levné či přívětivé. Třínápravové vozy s přívěsy se budou muset smířit s mýtným dražším o 0,032 €/km oproti dvounápravovým vozidlům s mnohem vyšší celkovou hmotností i zátěží náprav.
Výhrady i k externalitám
BGL ostře napadl také koncepci výpočtu externích nákladů (znečištění ovzduší). Nezávisle na spotřebě a emisní třídě budou totiž stejně zpoplatněna malá i velká vozidla, a to nejvyšší sazbou povolenou EU. Ke zklidnění situace nepřispívá ani skutečnost, že sektor silniční nákladní dopravy čekají v roce 2015 hned tři výrazné změny v mýtné legislativě (k 1. lednu, k 1. červenci a k 1. říjnu) s různými dopady na kalkulaci nákladů. Pro malé a středně velké firmy je rozhodně nepříjemné rozšíření mýtného i na užitkové vozy o hmotnosti nad 3,5 tuny. Zpoplatněny budou i dálkové autobusy. Autodopravci jsou přesvědčeni, že i přes deklarovaný mírný pokles sazeb nakonec celé odvětví zaplatí mnohem více.