Konec legendy: Tatra Trucks vyrobila poslední vůz T 815
V úterý 25. února se zaměstnanci kopřivnické automobilky během slavnostního aktu rozloučili s posledním automobilem Tatra 815–2 Terra vyrobeným v Tatra Trucks. Model Terra automobilka zákazníkům dodávala od roku 2018, přičemž šlo o poslední evoluci legendární řady Tatra 815 v přímé linii, jejíž sériová výroba odstartovala už v roce 1983. Poslední vyrobený vůz v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3–928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6×6 bude po instalaci hasičské nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.
„Automobily T 815 se staly legendou, v rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy, tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak právě automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od devadesátých let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.
Tři z ikonických vozů této řady dokonce vyprovodily poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Konkrétně dakarský závodní speciál Tatra 815 VE 6×6 „Ostrý“ II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec, která v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startovala na populární Rallye Paris-Dakar, dále slavná Tatra 815 GTC, která na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa, a také klasická sklápěčka Tatra 815 S1, která se ve velkých počtech vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na vývoji a výrobě vozů řady T 815 za ta desetiletí podíleli, protože odvedli opravdu dobrou práci. Tatře totiž tato modelová řada pomohla přežít ekonomicky a provozně nejkrizovější momenty po roce 1989. V 90. letech Tatra vyráběla a zákazníkům dodávala jen vozy této řady, její zamýšlení nástupci totiž zůstali pouze v prototypech a do výroby se vůbec nedostali. V prvním desetiletí tohoto století se k ní sice přidaly nové modelové řady Force a T 810, ale T 815 byla z hlediska prodejů stále nosným pilířem Tatry. Až v minulém desetiletí začaly postupně přebírat její pomyslnou štafetu řady Phoenix a Force. Tu teď převzaly naplno a doufám, že budou i nadále šířit dobré jméno značky Tatra, podobně jako T 815,“ řekl Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.
Automobilka Tatra vyrobila celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815, do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí byly vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjeny a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815–2, Tatra 815–2 Armax, Tatra 815–6 Force, Tatra 815–2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a také poslední evoluci Tatra 815–2 Terra. Bez nadsázky se dá říci, že na odkaz i technická řešení použitá u řady Tatra 815 v průběhu desetiletí dnes navazují i současné generace vozů Tatra a že by bez ní automobilka Tatra Trucks nebyla tím, čím dnes je – tedy úspěšně se rozvíjející firmou vyvíjející a vyrábějící moderní nákladní automobily odpovídající nejnáročnějším technickým a bezpečnostním standardům vybavené špičkovými technologiemi.
Přehled vývoje řady Tatra 815
1970
Vznikly první prototypy řady Tatra 815, zpočátku probíhal vývoj civilních verzí pod označením Tatra 157, vojenské verze nesly označení Tatra 815. Později došlo ke sjednocení označení Tatra 815 pro civilní i vojenské varianty.
1973
Postaven první motor řady T3, která se stala standardem pro vozy Tatra 815, motory se vyráběly ve verzích V8, V10 a V12. Jejich moderní elektronicky řízené varianty se používají i v nejnovějších generacích automobilů Tatra.
1978
Zahájeny zkoušky prototypů v ostrém provozu na Sibiři.
1982
V září toho roku byly vozy Tatra 815 poprvé oficiálně představeny veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
1983
Sériová výroba vozidel Tatra 815 byla zahájena hned po Novém roce.
1986
První start v legendární soutěži Rallye Paris-Dakar, Tatra vyslala dva závodní speciály.
1988
První vítězství na Rallye Paris-Dakar, pro triumf dojela posádka Loprais, Stachura, Mück s vozem Tatra 815 VD 4×4.
1989
Byla zahájena výroba modernizované podoby s označením Tatra 815–2, včetně vylepšených motorů řady T3.
1996
Vznikla první vozidla označovaná jako Tatra 815–6 určená pro zahraniční zákazníky, jež byla odvozená od řady 815–2. Tyto tatry se vyznačovaly instalací kapalinou chlazených motorů západní provenience a automatické převodovky Twin Disc. V roce 1999 se začalo používat i obchodní označení Force. Dodány byly například do Spojených arabských emirátů či do Izraele.
1997
Z výrobní linky v Kopřivnici začaly vyjíždět vozy po další modernizaci s novým obchodním označením Tatra 815–2 TERRN°1. Do vínku dostaly novinku v podobě tzv. kombinovaného pérování zadních náprav (King Frame), přičemž jde o jeden z přelomových milníků ve vývoji podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami.
1999
Tatra začala zákazníkům dodávat automobily Tatra 163 Jamal a Tatra 815–2 Armax. V prvním případě šlo o civilní model s motorem uloženým pod kapotou před kabinou, který byl primárně určen pro stavební a důlní průmysl. Tatra 815–2 Armax byl model pro vojenské použití s motory Tatra.
2001 a 2004
V těchto letech Tatra uvedla na trh další evoluce modelu Tatra 815–2 TERRN°1.
2010
Z výrobní linky začaly sjíždět modernizované vozy Tatra 815–2 TERRN°1 s výrazně faceliftovanou a vylepšenou kabinou. Důležitou technickou novinkou byl elektronický systém řazení převodových stupňů Tatra-Norgren.
2016
Přišel druhý facelift modelu Tatra 815–2 TERRN°1. Pro vozidla byla nově k dispozici možnost instalace náprav s kotoučovými brzdami a vzduchové odpružení přední nápravy.
2018
Počátek výroby a dodávek poslední evoluce s označením Tatra 815–2 Terra. Ta dostala řadu prvků unifikovaných s řadou Tatra Force. Naprostá většina těchto vozidel byla vyrobena v hasičském provedení se čtyřdveřovou kabinou.
2025
Konec výroby řady Tatra 815.
(lan)
Foto: Tatra Trucks