19. března 2016
Společnost Rail Cargo Operator-CSKD působí od počátku roku na nové adrese. Ke konci loňského roku totiž musela opustit své tradiční působiště v Praze na Žižkově a přestěhovat se do terminálu v mělnickém přístavu. Nejen na stěhování, ale i na plány tohoto operátora kombinované dopravy v letošním roce jsme se zeptali jeho jednatele Gerharda Kratochwila.
„Společnost Rail Cargo Operator-CSKD má za sebou stěhování do mělnického přístavu, protože na Žižkově byl ukončen provoz terminálu. Proč jste si vybrali právě Mělník?“
„Otázka stěhování z oblasti Nákladového nádraží Žižkov byla v posledních letech interně často diskutována z mnoha důvodů. Rozhodli jsme se počátkem minulého roku, že je potřeba hledat alternativní lokalitu pro náš terminál v rámci středočeského regionu. Jako finální řešení byl vybrán areál Českých přístavů v Mělníku. Jako jediný splňoval veškeré předpoklady pro úspěšné fungování terminálu, tedy možnost napojení vlečky na nákladní železniční koridor, kapacitní podmínky plochy, kapacitní předpoklady vlečky a napojení na silniční síť.“
„Máte v Mělníku dostatek prostor pro další expanzi, nebo je to jen provizorní řešení a budete hledat místo pro váš vlastní nový terminál?“
„V počáteční fázi fungování terminálu uvažujeme pouze o nezbytné kapacitě pro naše fungování, ta by se měla postupně navyšovat. Terminál Mělník umožňuje naší společnosti fungovat na poli kombinované přepravy několik dalších let. Strategie pro další rozvoj v rámci středočeského regionu se v tomto roce bude rozhodovat v koordinaci s naší mateřskou společností ve Vídni.“
„Jak vůbec hodnotíte loňský rok, jak se vám podařilo vypořádat se s rozsáhlými výlukami na síti SŽDC?“
„Co se výluk týče, nezaznamenali jsme žádné větší komplikace, provoz vlaků byl na dané možnosti plynulý, operativně jsme jednotlivé případy výluk řešili přímo s CD Cargo.“
„Chystáte nějaké další investice do terminálu v Brně? Jak jste obecně spokojeni s využíváním tohoto terminálu?“
„Významné investice v příštím roce do terminálu Brno neplánujeme. Terminál dobře funguje ve spolupráci s ČD Cargo a odbavuje jak vlaky s návěsy z Německa, tak s námořními kontejnery ze severoněmeckých přístavů.“
„Vy osobně jste povýšil ve struktuře Rail Cargo Operator, máte na starosti provoz vlaků kombinované přepravy, jak se to dotkne činnosti RCO-CSKD?“
„V loňském roce proběhla reorganizace v rámci Rail Cargo Operator, Rail Cargo Operator-CSKD se stalo matkou Rail Cargo Operator AT. Díky tomu jsem odpovědný i za aktivity Rail Cargo Operator v Rakousku. RCO-CSKD by se tato změna neměla významně dotknout.“
„Jaké jsou obecně podle vás v ČR podmínky pro další rozvoj kombinované dopravy ve srovnání například se sousedními státy?“
„Každý trh má svá specifika, pro nás je nejdůležitější pokračovat v kontinuálním rozvoji v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v Rakousku.“
Tomáš Johánek