11. září 2003
Minulý týden odvolaný prezident a předseda představenstva Miroslav Kůla spojil celou svou profesní dráhu s Českými aeroliniemi.
Do tehdejších Československých aerolinií nastoupil po ukončení studia na vysoké škole v roce 1970 jako samostatný technolog a technice letadel a technickému provozu se věnoval až do nástupu do funkce prezidenta v září roku 1999. Nejprve pracoval jako samostatný technolog, později jako samostatný technik letadel. V roce 1987 byl jmenován provozně technickým náměstkem ředitele závodu Letecká opravna a o rok později pak jeho ředitelem.
Na počátku 90. let se stal technickým náměstkem generálního ředitelství ČSA a poté viceprezidentem pro techniku. V té době také ČSA zahájily radikální výměnu letadlové flotily, při níž všechny ruské stroje postupně nahradila letadla pouze západní výroby. Technici ČSA se zdokonalovali a v roce 1998 ČSA získaly certifikát podle evropských předpisů pro údržbu letadel JAR 145, který jim jako vůbec první firmě v České republice umožnil provádět technickou údržbu letadel společností ze zemí Evropské unie. V době působení Miroslava Kůly na pozici viceprezidenta pro techniku uzavřely ČSA smlouvy na údržbu letadel například s leteckou společností Lufthansa nebo významným německým charterovým dopravcem Hapag Lloyd.
Prezidentem ČSA byl Miroslav Kůla jmenován v září roku 1999 a v roce 2001 dovedl společnost do aliance SkyTeam. Za jeden z nejúspěšnějších v celé historii ČSA označil v rozhovoru pro Dopravní noviny rok 2000, kdy dopravce vykázal zisk ve výši 407 miliónů Kč. ČSA se za vedení Miroslava Kůly velmi dobře vyrovnaly i s poklesem poptávky po letecké dopravě po teroristických útocích na USA v září roku 2001 i loňských povodních, které postihly Českou republiku a velmi výrazně ovlivnily cestovní ruch.
Jedním z nejvážnějších vnitřních problémů společnosti, které musel Miroslav Kůla ve své funkci řešit, bylo letošní vyjednávání o uzavření kolektivní smlouvy. Neúspěšná jednání vyvrcholila vyhlášením stávkové pohotovosti a stávky pilotů, jež byla odvolána až v posledním okamžiku před jejím zahájením 17. června letošního roku. (mna)