5. července 2022, čtk
5.7. - Mzdová jednání mezi skandinávskou leteckou společností SAS a jejími piloty včera ztroskotala. Piloti tak vstupují do stávky, která podle vedení ohrožuje budoucnost aerolinek a přispívá k chaosu v cestování po celé Evropě v době, kdy začíná období letních dovolených. Je to první stávka ve velkých aerolinkách v době, kdy se toto odvětví snaží využít plného oživení cestovního ruchu po pandemii nemoci covid-19, uvedla agentura Reuters.
Stávka přichází po měsících sporů mezi zaměstnanci a vedením firmy. Společnost se snaží zotavit z pandemie bez dalšího zvyšování nákladů, které by jí podle názoru vedení znemožnilo konkurovat levnějším přepravcům. Vyšší mzdy ale v současnosti požadují zaměstnanci po celé Evropě kvůli prudkému růstu životních nákladů.
"Stávka je v tuto chvíli pro SAS zničující a ohrožuje budoucnost společnosti spolu s pracovními místy tisíců kolegů," uvedl v prohlášení generální ředitel SAS Anko van der Werff. Chování odborů pilotů označil za bezohledné a obvinil je, že nechápou kritickou situaci, v níž se SAS nachází.
Odboráři však obviňují SAS. Šéf odborového svazu pilotů Martin Lindgren novinářům řekl, že vedení SAS o dohodu nestojí a chce stávku. Piloti jsou podle něj připraveni obnovit jednání, ale vyzval zaměstnavatele, aby změnil svůj postoj.
Podle odborů se ke stávce připojí téměř 1000 pilotů v Dánsku, Švédsku a Norsku. Stávka tak bude jednou z největších v odvětví letecké dopravy od stávky v British Airways v roce 2019, která kvůli neshodám ohledně mezd zrušila většinu letů britských aerolinek.
Analytik společnosti Sydbank Jacob Pedersen odhadl, že stávka by SAS mohla denně stát kolem 80 až 90 milionů dánských korun (266 až 300 milionů Kč). Stávkou podle něj utrpí také prodej letenek společnosti na budoucí lety.
Ztrátové aerolinky SAS se snaží o restrukturalizaci svého podnikání rozsáhlými škrty v nákladech, získáním nové hotovosti a přeměnou- dluhu na vlastní kapitál. "Je to o nalezení investorů. Jak má stávka v nejrušnějším týdnu za posledních dva a půl roku pomoci najít a přilákat investory?" řekl novinářům van der Werff.
Aerolinky odhadují, že kvůli stávce budou muset zrušit zhruba polovinu pravidelných letů, a že se tak stávka dotkne přibližně 30 000 cestujících denně. Společnost, ve které mají podíly vlády Švédka a Dánska, minulý měsíc přepravila v průměru 58 000 cestujících denně a létá do destinací v Asii, Evropě a Spojených státech.
Dánsko je ochotno poskytnout SAS další finanční injekci a odepsat dluh pod podmínkou, že aerolinky najdou také soukromé investory. Švédsko další finanční injekci odmítlo, zatímco Norsko, které podíl v aerolinkách v roce 2018 prodalo, ale stále vlastní dluh společnosti, uvedlo, že může přistoupit na přeměnu dluhu na vlastní kapitál.
Platnost kolektivní dohody mezi SAS a odborovou organizací pilotů skončila 1. dubna. Nová vyjednávání začala loni v listopadu, ani po měsících vyjednávání se ale nepodařilo dojednat dohodu. Piloty pobouřilo rozhodnutí SAS přijmout nové piloty prostřednictvím dvou nových dceřiných společnostní Connect a Link místo toho, aby firma znovu přijala bývalé zaměstnance propuštěné v době pandemie, kdy o práci přišla téměř polovina pilotů.
Stávka se nedotkne pilotů Link a Connect, v odborech je celkem 260 pilotů těchto dvou společností. Stávka se nedotkne ani externích partnerů SAS, kterými jsou Xfly, Cityjet a Airbaltic.
(čtk)
Ilustrační foto: SAS