14. srpna 2008
Singapurský rejdař Neptune Orient Lines (NOL) v červenci německé spolkové vládě předložil nabídku na převzetí hamburského rejdařství Hapag-Lloyd. Pokud by kabinet Angely Merkelové vyjádřil s transakcí souhlas, stalo by se Hapag-Lloyd součástí kontejnerového rejdařství APL ze skupiny NOL. Výši nabídky ani jedna ze stran nezveřejnila.
Vedle singapurského rejdaře nabídku na převzetí tradičního německého rejdařství předložila také investiční skupina Albert Ballin. Veřejnosti je z ní známo jen jméno majitele spedičního koncernu Kühne + Nagel Klause-Michaela Kühneho; další investory zná pouze vedení Hapag-Lloyd a jeho majitele – koncernu TUI. Tato „domácí“ nabídka je však podle zdrojů blízkých TUI „velmi konkurenceschopná“, údajně je ze všech tří nejvyšší (posledním zájemcem o hamburské rejdařství je jeden investiční fond).
Německá vláda totiž opakovaně deklarovala, že dává přednost zachování Hapag-Lloyd v domácích rukou. V případě prodeje silnému zahraničnímu koncernu se obává toho, že by nový majitel mohl podnik přesunout jinam a ohrozit tak zaměstnanost v Hamburku. Vládě jde také o udržení know-how, protože Německo si tradičně buduje silnou pozici v mezinárodním obchodu postaveném na námořní přepravě. Angela Merkelová však vyloučila, že by stát sám usiloval o získání podílu v Hapag-Lloyd.
Pokud by však nakonec NOL skutečně vyšel z boje o hamburský podnik vítězně, vzniklo by třetí největší kontejnerové rejdařství na světě – s celkovou flotilou 260 plavidel a přepravní kapacitou 920 tisíc TEU. Podle loňských výsledků by bylo posílené APL (10,2 milionu TEU) dokonce světovou dvojkou za Maersk Line (13,3 milionu TEU). Třetí místo by s nepatrným odstupem patřilo Mediterranean Shipping Company.
Demonstrace v Hamburku
Plánovaný prodej ovšem naráží i na odpor zaměstnanců rejdařství.
V centru Hamburku jich na konci července demonstrovalo kolem tří set. Obávají se, že v případě prodeje Hapag-Lloyd singapurskému gigantu přijdou o pracovní místa. „S protesty neskončíme do té doby, dokud nebude prodej do zahraničí zastaven,“ řekl předseda odborářů Uwe Klein. Právě silná identifikace zaměstnanců s Hamburkem by podle něj mohla být pro budoucího německého majitele velkou výhodou.
n