13. listopadu 2008
Zatímco tarify v segmentu námořní dopravy suchého hromadného zboží (bulk) klesají, tankerová rejdařství zažívají stabilní období.
I když zásoby ropy průmyslových států rostou a OPEC oznámil omezení těžby, zůstává poptávka po přepravě ropy a ropných produktů ve světě stále velmi vysoká.
Vlastníci tankerů tříd Aframax a Suezmax mohli v uplynulých týdnech dokonce prosadit zvýšení sazeb o 25 až 30 procent, a to především díky nedostatku tonáže ve Středomoří a severní Evropě.
V průměru vydělávají tankery svým majitelům méně než letos na jaře, ale stále ještě mnohem více než loni.
Situace se může rychle změnit
Během listopadu a prosince by se však mohl trend zcela obrátit. Seznam volných velkokapacitních tankerů v Arabském zálivu začíná povážlivě „sílit“. Do konce listopadu bude zřejmě na trhu přebývat kapacita třiceti plavidel. „Finanční krize a ohlášené omezení produkce ze strany států OPEC se na výsledcích za čtvrté čtvrtletí musejí projevit,“ předpovídá ve své v říjnu zveřejněné prognóze londýnská makléřská společnost Clarksons.
Charterové sazby u všech plavidel pro suchý náklad vykázaly v poslední době dvouciferný pokles. Průměrná denní sazba za pronájem lodi třídy Capesize klesla na 8500 USD, takže některým rejdařům se vyplatí nechat lodě odpočívat na kotvách.
Pokud lze někde očekávat stabilizaci trhu, bude to podle Clarksons nejdříve v Atlantiku. Brazilský dodavatel rud Vale se s čínskými zákazníky dohodl na nižších cenách, takže je po delší přestávce pravděpodobné oživení námořních přeprav na Dálný východ. n