10. června 2010
Česká republika zůstává pro slovinský přístav Koper i v době krize nejrychleji rostoucím trhem. Zatímco celkový překlad v Koperu se loni snížil téměř o pětinu zhruba na úroveň roku 2005, objem zboží pro české zákazníky se současně zvýšil v řádu desítek procent na téměř 250 tisíc tun a počet kontejnerů se více než zdvojnásobil na 9000 TEU. Překlad ocelových výrobků se i díky zahájení provozu výrobního závodu Hyundai v Nošovicích dokonce ztrojnásobil. Na společné prezentaci přístavní společnosti Luka Koper a Slovinských železnic to na začátku května v Praze uvedl viceprezident přístavní společnosti kpt. Tamaž Martin Jamnik.
I tak ovšem český trh zůstává řádově nižší než Rakousko a významně menší než Slovensko, kde přístavní správa loni otevřela společné zastoupení pro obě země bývalé federace.
Letos si akciová společnost Luka Koper, která má koncesi na provoz přístavu na dobu 35 let, klade za cíl opět překonat hranici 14 milionů tun (rekordních 16 milionů tun se v Koperu přeložilo v roce 2008) V prvních třech měsících se ve víceúčelovém přístavu, který hodlá opět postupně upevňovat svou pozici ve středoevropském prostoru, překlad zvýšil meziročně o dvě procenta na 3,79 milionu tun zboží.
Největší nárůst – zhruba o třicet procent na 112 tisíc TEU – zaznamenal díky rozšíření kapacit a modernizaci koperský kontejnerový terminál. Částečně se tak podle Tamaže Martina Jamnika stalo na úkor severoevropských přístavů.
Investice zvyšují konkurenceschopnost
Přístavní správa je přesvědčena o tom, že dobrým výsledkům přístavu Koper napomáhá nejen jeho výhodná geografická poloha a nízké ceny. Vysokou konkurenceschopnost mu podle jejích představitelů zajišťuje i vysoká kvalita, spolehlivost a pružnost poskytovaných služeb stejně jako pokračující investice do rozvoje jednotlivých úseků přístavního hospodářství. Možnosti jednotlivých specializovaných terminálů přímo v přístavu, odloučeného vnitrozemského terminálu v Sežaně na hranicích s Itálií a železničního překladiště kontejnerů v rumunském Curtici českým zákazníkům v Praze představili přímo jejich ředitelé. S odpovědí na otázku „Proč Koper?“ pomáhal i zástupce přístavu pro český a slovenský trh Alen Kramberger.
Perspektivy železničního napojení přístavu a aktuální nabídku a výkony Slovinských železnic na akci přiblížil ředitel nákladní dopravy Slovinských železnic Robert Vuga. Drážní podnik, který loni přepravil celkem 14,6 milionu tun zboží, podle něj denně nabízí až 35 spojů ve směru z přístavu a 28 spojů směrem do přístavu Koper.
(spa)