10. července 2008
Konference Evropské organizace námořních přístavů (ESPO) se letos pod mottem „Spravovat přístavy 21. století“ uskutečnila 29. a 30. května v Hamburku. Konferenci uspořádala správa přístavu za podpory sdružení Hafen Hamburg Marketing e. V.
Pozvání na akci přijalo kolem 270 účastníků z třiceti zemí, většinou přístavních manažerů a dalších zástupců přístavního hospodářství z Evropy, ale také z Austrálie, Malajsie, Izraele a Saúdské Arábie.
„Přístavní správy musí dostat volnost pro rozvoj přístavů podle specifických místních podmínek. Měly by získat neomezené právo vybírat si nejvhodnější obchodní partnery při obsazování pozic přístavního hospodářství,“ uvedl při zahájení konference člen představenstva Ústředního svazu německých přístavních podniků ZDS a ředitel hamburské HHLA Klaus-Dieter Peters.
Podrobil kritice především snahy Evropské komise stanovit jednotná pravidla, na jejichž základě by evropské přístavy udělovaly koncese k provozování terminálů. „Ve výběrových řízeních na provozovatele překladových služeb nejde ve většině případů o udělení koncesí, ale o pronájem pozemků,“ řekl.
Klaus-Dieter Peters nevidí nutnost vypisovat výběrová řízení pro každý terminál. „Tato řízení by měla být pouze jednou z možností, jsou zbytečná zejména tam, kde nepanuje ostrá konkurence,“ řekl. Rozvoj přístavu je podle něj plně v kompetenci přístavní správy – jedině ta by měla rozhodovat o volbě partnera, obsahu smlouvy, délce kontraktu a dalších okolnostech. Management musí mít poslední slovo v otázce optimálního využití přístavem financované infrastruktury a prosazení rozvojového plánu přístavu.
Pokud by provozovatel terminálu nesplnil některé podmínky, nebude mu kontrakt po vypršení obnoven. Podle Klause-Dietera Peterse by pak musel zaplatit odškodné v tržní výši. Podobné nařízení by posílilo konkurenci v přístavních službách, zajistilo by odpovídající investice a také pracovní místa, zdůraznil.
S velkým zájmem účastníků se setkalo rovněž vystoupení Matthiase Rueteho, vedoucího Generálního ředitelství pro energii a dopravu při Evropské komisi, o budoucnosti evropské přístavní politiky.
n