18. srpna 2009
Ceny charterů v námořní dopravě hromadného zboží během posledních dvou měsíců létají doslova jako na houpačce. Na konci června a počátkem července se řítily strmě dolů, aby v polovině července zase prudce vyletěly vzhůru. Přetrvávající vysoká poptávka po železné rudě v Číně dokázala vytáhnout průměrný tarif u lodí třídy Capesize o více než 14 tisíc USD na celkem 64 714 USD/den. Podle makléřů lze v posledním měsíci pozorovat stabilně vysokou poptávku po lodním prostoru jak v Atlantiku, tak v Pacifiku. Pro „okružní“ trasy mezi Čínou a Austrálií se ceny velkých nákladních plavidel pohybují na hodnotě 60 tisíc USD/den. Na spojích mezi Evropou a Dálným východem se nyní v průměru platí až 88 500 USD/den. Vývoj tarifů experti občas přirovnávají k pohybu hračky jojo a poukazují v této souvislosti na zvýšený zájem o dlouhodobější chartery, a to nejen u velkokapacitních lodí třídy Capesize, ale také u plavidel třídy Panamax či dokonce ještě menších. Pomalu se zvyšují rovněž ceny za denní pronájem kontejnerových lodí. Průměrná charterová sazba u plavidla s přepravní kapacitou 2500 TEU s vlastními jeřáby pro překlad kontejnerů dosáhla 5181 TEU/den. U lodí s kapacitou kolem 1100 TEU se tarify již delší dobu drží stabilně na úrovni 4000 USD/den. Vybrané typy, jako například plavidla jihokorejské loděnice Dae Sun pro 1000 TEU, se dostaly přes 5000 USD/den. Horší situace je na trhu tankerů, kde sazby pokračují v poklesu. Lodě třídy Suezmax si pohoršily podle poradenské společnosti Clarksons o plných 60 procent, obří tankery třídy VLCC pak o 40 procent.